3 redenen waarom ik het als vormgever nooit zal redden

Een tijdje geleden werd ik op linkedin (ja, volg me meteen even) getagged bij een vraag of er iemand iets kon vertellen over de toekomst van UX. Nou ben ik niet zo’n prater dus heb ik vriendelijk bedankt, maar het zette mij wel aan het denken…

Eerder deze week werd ik gebeld door iemand die mij via via gevonden had en gewoon eens wilde weten waar hij me nou voor in zou kunnen zetten. Het werd een half sollicitatiegesprek inclusief de vragen. “waarom zou ik nou voor jou moeten kiezen?” en “waar zit jouw meerwaarde als vormgever?”.

Eigenlijk had ik moeten zeggen: “ik ben geen vormgever”. Dat heb ik niet gedaan want dat zou een beetje flauw zijn, maar laat me uitleggen wat ik bedoel en waarom ik het puur als vormgever niet zou redden.

 

1. Heel veel mensen kunnen mooie plaatjes maken

Dat klopt. Als je een snelle zoekactie doet op vormgevers, dan zal je er een hoop vinden. Er zijn sites waar je voor een appel en een ei een logo kan laten maken door mensen die dag in dag uit niets anders doen. En er zijn een heleboel neefjes die handig zijn met grafische pakketten die in ruil voor wat zakgeld met alle liefde voor jou een logo of een website in een weekend in elkaar zetten.

 

2. Vormgeving. Tsss, lekker boeiend.

Er zijn mensen die een felroze site met gele teksten in comic sans gewoon prima vinden, maar dat is niet helemaal waar ik hier op doel. Kijk eens naar de grote jongens online. Google, facebook, linkedin. Geen van allen hebben een bijzonder uitgesproken vormgeving. Facebook nog wel redelijk misschien maar ik voorspel dat bij het volgende redesign er nog minder ‘facebook’ te zien is. Google is koning in het “weglaten” van vormgeving, kijk maar eens naar youtube. In de nieuwe beta versie is de layout nog verder gestript tot het minimale. Alle focus ligt op de content.

 

3. Vormgeving brengt geen geld in het laatje

En dan bedoel ik niet voor mezelf (hoewel ik die Singer Porsche zo langzamerhand toch maar eens uit mijn hoofd moet gaan zetten – gaat ’em niet worden, helaas Ivo). Nee, ik doel op jouw organisatie. Vormgeving gaat jouw onderneming niet redden. Aartjen van Erkel beschrijf in zijn laatste boek het voorbeeld van een webshop die een compleet redesign liet doen, helemaal fancy pancy, heel duur en heel mooi. Maar na de livegang van dit nieuwe design bleken de verkopen niet te groeien, maar juist te dalen!
Enkel vormgeving gaat jou geen extra omzet opleveren.

Wat is jouw meerwaarde?

Dat één van de vragen die ik vaak stel als ik met klanten om de tafel zit. Als ik hem zelf moet beantwoorden, dan zou ik zeggen dat mijn meerwaarde zit in het feit dat ik niet sec een vormgever ben. Tuurlijk, ik hou van mooie designs maar ik noem me liever UX Optimizer dan Designer. UX (User Experience) is meer dan alleen ontwerp. Er komt ook bijvoorbeeld onderzoek bij kijken, prototyping, testing, copywriting en psychologie. Met die laatste twee ben ik de laatste tijd wat meer bezig omdat ik sterk geloof dat je het verschil online niet meer gaat maken met mooie plaatjes, maar met goede content, aandacht voor details (zoals teksten van foutmeldingen) en fijne interacties die zorgen dat het gewoon lekker werkt. Ik ben ook geen vormgever van een app of een site, maar van een ervaring. (ok, die laatste zin is om van te bibberen, maar je snapt mijn idee)

Ik heb een vraag. Zou je eens willen nadenken over de meerwaarde van jouw bedrijf, en die hieronder in een reactie willen plaatsen? Thanks.

Oh ja, in het begin had ik het even kort over de toekomst van UX. Ik heb je al verteld wat voor mij de dingen zijn die me trekken aan UX en dat ik geloof dat het verschil steeds meer in details gemaakt gaan worden. Er zijn echter ook andere ontwikkelingen gaande waar ik graag nog eens dieper op in ga. Stay tuned!

Showing 2 comments
  • Jacco
    Beantwoorden

    Wij verslaan armoede!

    💪🏾

    • aroundseven
      Beantwoorden

      Dat is een hele duidelijke Jacco. Thanks 🙂

Leave a Comment