Drie dingen die ik leerde in 2018
Het kan altijd beter
Dit is eigenlijk sowieso dé tip voor iedere ontwerper, UX’er of eigenlijk gewoon iedere ondernemer. Het kan altijd beter. Ik pikte deze tip op tijdens een training door Karl Gilis (AGConsult). De training ging over gebruikerstesten en het belang van telkens weer het stellen van een vervolgvraag. “We hebben nu door deze wijzigingen een flinke conversiegroei, maar stel dat we dit of dat ook nog proberen, wat zou dat dan doen?” Wees niet te snel tevreden, ook niet bij een positief resultaat. Blijf de vraag stellen wat er nog beter kan. En dat geldt zeker voor websites. Een website is nooit af want hij kan altijd beter. Ja echt, altijd!
Ben je ontwerper? Dan heb ik nog een tip voor je. Pak nadat je een ontwerp heb afgerond een goede nacht rust, werk de dag daarna aan een ander project, pak dan nog een nacht rust en kijk dán nog eens naar je ontwerp. Ik geef je op een briefje dat je dan toch nog wat aanpassingen zal doen aan je ontwerp waardoor het nóg beter wordt. Ook voor dat definitieve ontwerp geldt: het kan altijd beter.
Droom groot
In 2018 las ik het boek ‘het geheim van Bol.com’. Geschreven door de oude marketing directeur van bol.com over de opkomst en groei van bol. Heel interessant om te lezen. Eén van de dingen die me bij is gebleven is het stuk waarin de directie van Bol wordt uitgedaagd om groot te dromen. (“wat zou je doen met een marketing budget van 10.000? Oké, en wat met een budget van 100.000? Oké… en wat als ik je nou eens 1.000.000 geef…?”) Door groot te dromen werd de ambitie groter, maar ook de drive om die ambitie werkelijkheid te laten worden. Veel van ons zijn van nature wat terughoudend in groot dromen. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik ben daarin zelf ook wat te bescheiden denk ik. Al jaren toont mijn bedrijf een gezonde groei en mag ik dingen doen die ik zelf fantastisch leuk vind. Maar die volgende stap, uitbreiding, die durf ik nog niet te zetten. Maar waarom niet eigenlijk..?
Hooghouden voor gevorderden
Nog iets wat ik leerde, maar zeker nog niet onder de knie heb. Hooghouden voor gevorderden. En in mijn geval zijn dat de ballen van vader zijn, ondernemer, gezinshuisouder, echtgenoot, collega, vormgever en alle andere ballen die ik nu vergeet. 2018 was een hectisch jaar, omdat we begonnen met het gezinshuis (een gezinshuis is een vorm van pleegzorg waarbij je binnen je gezin andere (pleeg)kinderen opvangt en onderdeel maakt van het gezinsleven. Wij hebben nu 3 pleegkinderen naast onze eigen 2 kinderen). En dat terwijl het met Around Seven heel lekker liep; veel toffe opdrachten en ook veel nieuwe relaties. Zoveel, dat ik met enige regelmaat nee heb moeten verkopen.
Hoe doe je dat hooghouden dan? In mijn geval is het een kwestie van plannen op langere termijn: weinig tot geen korte termijn opdrachten en een paar grotere opdrachten op langere termijn. En overal roepen dat ik een gezinshuis ernaast heb dus beperkt ben in mijn uren. Tot nu toe reageert iedereen daar heel begripvol op. En thuis goed afstemmen wanneer ik druk ben voor Around Seven of juist wanneer ik nodig ben voor het gezinshuis.
Praktische tips hierbij:
- gebruik een planboard (ik gebruik hiervoor Trello)
- maak een (gedeelde) agenda aan waar je partner ook bij kan
- plan af en toe eens een ochtend vrij
- wees eerlijk naar jezelf en anderen en zeg af en toe eens nee.
Wat heb jij geleerd de afgelopen tijd? Deel het met me op twitter of linkedin.
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.