WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Dat had ik dus beter niet kunnen zeggen

18-09-2020, Ondernemen UX

Dat had ik dus beter niet kunnen zeggen

Ergens vorig jaar had ik op een mooie zomerdag een afspraak bij een internetbureau. Gewoon om eens te kijken of we iets voor elkaar konden betekenen.

Het was een leuk gesprek. Zij toonden wat van hun werk, ik van het mijne. De klik was er wel. We raakten aan de praat over het soort opdrachten dat we deden en onze visie daarop.

En toen zei ik iets dat ik – achteraf gezien – wellicht beter niet had kunnen zeggen.

Wat ik zei:

“Ik geloof dat ontwerp steeds minder belangrijk wordt. Mensen boeit het niet echt hoe het eruit ziet, zolang het maar lekker werkt”.

Niet zo handig om bij een ontwerpclub te roepen dat ontwerp niet boeit…

Content first

Okee, het kwam er wat onhandig uit. Het boeit natuurlijk wel een beetje hoe iets eruit ziet, er is nog zoiets als smaak.

Maar denk aan de grote platformen die je gebruikt: Google, Facebook, Instagram, Youtube, etc. Allemaal sites die in design behoorlijk minimalistisch zijn zodat de content centraal komt te staan.

Ontwerp boeit niet, de rest wel

En dat zegt een vormgever. Maar ik heb de laatste jaren geleerd dat het in de basis wel zo is. Waar je dan wel op moet letten?

  1. Zorg eerst voor een snelle site. Trage sites zijn killing voor je conversie.
  2. dan voor steengoede content. Daar komen jouw bezoekers immers voor.
  3. dan voor slimme SEO/SEA. Je harde werken moet wel zorgen voor meer relevante bezoekers.
  4. dan voor optimalisaties in interactie en flows, zodat het allemaal ook echt lekker werkt.
  5. en pas dan voor een fijn, helder en overzichtelijk ontwerp waarbij mensen snappen hoe het werkt en er niks in de weg zit om te kunnen doen wat ze willen doen.

Lelijk maakt wel uit

Ik zeg niet dat ontwerp totaal overbodig is. Je wil een bepaalde beleving meegeven die aansluit bij jouw merk en jouw bezoekers. Bovendien geeft een verzorgde layout doorgaans een betere indruk dan een lelijke layout. Maar wat is lelijk? Ik zou nooit een website in Comic Sans ontwerpen maar er zijn massa’s mensen die dat niet eens opvalt. Behalve op Comic Sans dag dan.

Het is ook nog zo dat mensen eerder geneigd zijn tot actie als ze iets sympathiek vinden, of herkenning vinden. Het loont dus wel om daar energie in te stoppen.

Goed ontwerp gaat verder dan kleurtjes en lettertypes

Een goed ontwerp zorgt dat jouw bezoeker kan doen waarvoor hij komt. Dat betekent

  • een heldere navigatie
  • overzichtelijke pagina opbouw
  • zo min mogelijk ruis
  • voldoende contrast
  • duidelijke interactievormen.

Begin dus niet direct met lettertypes te freestylen maar start met het aanbrengen van goede hiërarchie op de pagina.
Daarna kijk je naar de buttons, navigatie en linkjes: is het duidelijk wat ze doen en vragen de juiste zaken aandacht? Dan kan je verder met kleuren, typografie en animaties (rustig aan daarmee!)

Ga vooral niet mee met trends

Trends in web-ontwerp gaan doorgaans weer over, vaak omdat ze toch niet zo succesvol bleken. Enorme koppen, fancy verloopjes, een overvloed aan animaties: allemaal zonde van je tijd en geld. Niet doen dus.
(Ik schreef er ooit een blogpost over: Design trends in websites en apps. Hierom zijn ze stom.)

UX verbeteraar

Goed, nu je dit alles gelezen hebt snap je waarom ik mezelf meestal geen ontwerper noem, maar UX verbeteraar. Ik maak mooie dingen, maar altijd om de gebruikerservaring te verhogen.
Wil je ook een betere gebruikerservaring op jouw site? Ik help je graag! Stuur een mailtje en we gaan samen aan de slag!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX optimizer Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.