WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Design trends in websites en apps. Hierom zijn ze stom.

31-01-2018, UX
Trends in webdesign

Design trends in websites en apps. Hierom zijn ze stom.

Ik ben al jaren een Dribbble PRO user. Dribbble – voor de lezers die het niet kennen – is een plek waar je als ontwerper je werk kan delen. Het idee destijds was dat andere designers je dan feedback konden geven, en je dus ook werk erop zette wat nog niet helemaal af was, maar je wel alvast wilde delen. Tof idee. Totdat Dribbble populair werd. Het aantal gebruikers groeide en groeide, en al snel viel jouw werk weg omdat er simpelweg alweer tientallen andere berichten waren geplaatst. Alleen als je op de ‘populair’ pagina stond, had je kans dat je nog wel gezien werd. En zo ging het al snel niet meer om feedback, maar om likes.
Hoe meer likes, hoe eerder je werk gezien wordt. En het gaat dus ook allang niet meer over een gezellige community van designers die elkaars werk alvast bekijken, maar om ego’s die gestreeld willen worden.

Een beetje een lange intro, maar wel belangrijk. Want wat er gebeurde de afgelopen jaren, is dat designers doorkregen wat goed scoorde op dribbble, en waar je dus exposure mee kreeg. Mockups van super fancy music player apps, weather apps, Fashion websites, schoenen webshops. Allemaal concepten waar alles uit de kast werd getrokken om zoveel mogelijk likes te vergaren. En wie met iets nieuws en experimenteels kwam, die scoorde.

Dodelijk.

Nu zitten we namelijk opgescheept met trends die op Dribbble goed zijn voor de likes, maar bij jouw gebruiker zorgen voor dislikes.
Ik zal een aantal voorbeelden geven, allemaal afkomstig van Dribbble.

Verticale navigatie

© 2018 Dribbble

Mensen zijn dol op conventies. Heel fijn als linkjes blauw zijn, buttons herkenbaar zijn als buttons, en ook prettig als het menu bovenin de site staat, of links.
De navigatie links, dát wordt nog wel begrepen. Maar is het nou niet een leuk idee om de linkjes van die navigatie dan verticaal te zetten, in plaats van horizontaal?
Nee dus. Niet doen.

Gebrek aan contrast

© 2018 Dribbble

Ik heb zelf onlangs voor het eerst gewerkt aan een ontwerp met een donkere achtergrond. Contrast is dan cruciaal. Want ik heb een veel te dure, maar ook goede monitor, terwijl het merendeel kijkt op schermen die een stuk minder contrast bieden, of veel te licht staan afgesteld. In dit geval heb ik er voor gekozen om langere stukken tekst omwille van de leesbaarheid dan maar op een witte achtergrond te tonen. Toegegeven, het ziet er wel heel vet uit, maar als de gemiddelde bezoeker vervolgens de teksten niet kan lezen of met de ogen moet knijpen om alle subtiele illustraties te vatten, dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. (zie ook deze blogpost over vormgeving; punt 2: Vormgeving, lekker boeiend’)

Helemaal wappie gaan met kleurtjes

© 2018 Dribbble

Nog zo eentje waar ik zelf ook voor moet oppassen, omdat het er wel supergaaf uitziet: overmatig kleurgebruik, of kleurtjes gebruiken puur om de boel wat aan te kleden.
De laatste trend is om echt felle kleuren te gebruiken, en dan bij voorkeur meerdere kleuren gecombineerd. Het voorbeeld hierboven illustreert dat mooi. En het werkt goed voor de likes op Dribbble, maar laten we eens kijken vanuit gebruikersperspectief…

Was het dan niet beter om de creditcards visueel te laten lijken op de echte real-life variant? Er is geen visuele clue die me nu snel vertelt welke kaart welke is. Ook is er gekozen om naam e.d. op de creditcards weg te laten. Dat ziet er vet uit, maar helpt niet echt om snel te zien of ik de juiste card te pakken heb.

Ander puntje: overmatig kleurgebruik devalueert de waarde van kleur. Gebruik je weinig kleur, dan valt een button die wel een kleur heeft ineens extra op. Gebruik je heel veel kleur, dan… nou ja, dan dus niet. Dat zie je bijvoorbeeld gebeuren met de ‘Pay’ button linksonder in beeld. Die valt nu minder op omdat de creditcards in kleur de aandacht al hebben opgeëist.

We doen het eens anders

© 2018 Dribbble

Webdesign ontwikkelt zich, natuurlijk. Maar helaas ontwikkelen de gebruikers niet zo snel mee. Daarom is het goed om conventies aan te houden, maar je als ontwerper ook af te vragen wat jouw rol nu eigenlijk is. Voorbeelden als hierboven zijn er legio, en komen regelmatig voorbij op design inspiratie sites en ‘site of the day’ award sites. Ik geloof dat een ontwerp altijd ondergeschikt moet zijn aan de content, en dat het gebruikersgemak voorop staat. Het ligt een beetje aan de doelgroep en de doel van de site natuurlijk, want bij een site voor een kunstexpositie is de benadering toch wat anders dan een webshop voor rollators, maar de gebruiker laten verzuipen in wazige experimentele interfaces is nooit een goed idee denk ik.

Stel je bij bovendstaand voorbeeld eens de volgende basisvragen: Waar ben ik terecht gekomen, wat kan ik hier op deze site allemaal vinden en wat is het belangrijkste doel van deze site?
Best lastig hè? Ik zou die simpele basisvragen niet met zekerheid durven te beantwoorden. Het ziet er dus gaaf uit, maar het werkt niet. Datzelfde geldt ook voor experimentele vlakverdeling, buttons die er niet uitzien als buttons, teksten die over afbeeldingen heen worden gezet, sliders met fancy animaties, te grote typografie, etc.

Een overload aan animaties

© 2018 Dribbble

Weet je nog, 2013? Dat was het jaar van parallax scrolling.

Parallax scrolling is een speciale techniek, waarbij content (met name afbeeldingen) met verschillende snelheden (=parallax), verticaal en/of horizontaal en soms gecombineerd met extra animaties, over elkaar heen rollen (=scrollen). Hiermee wordt de illusie van diepte (3D) gecreëerd in een 2D beeld. (bron)

Helemaal gek werd je ervan, maar designers vonden het prachtig en gingen helemaal los. Gevolg: sites waar je geen drol meer van begreep zodra je begon te scrollen.
Een soortgelijke trend zie ik nu ontstaan. Het wordt namelijk steeds makkelijker om animaties toe te voegen, en designers vinden het prachtig. Hoe meer er beweegt, hoe beter. Met een overload aan animaties als gevolg. En een gebruiker die helemaal de weg kwijt raakt door een wirwar aan animaties. Hopelijk dooft deze trend, net als de parallax scrolling trend, snel weer uit en komen we weer in een situatie waarin we animaties gebruiken om toegevoegde waarde in de User Experience te creëren. Bijvoorbeeld om duidelijk te maken dat je ergens op kan klikken, of om te laten zien hoe iets werkt. Want met animaties an sich is niks mis, die kunnen wel degelijk wat toevoegen. Maar zoals met zoveel geldt: met mate, gebruik het met mate.

Maar wat dan wel? Ik wil wel bij de tijd zijn.

Klakkeloos de trends volgen, da’s dus geen goed idee. Wat je dan wel moet doen, om erbij te horen? Simpel: zorg voor een fijne ervaring. Blijf kritisch kijken naar wat jouw klant (de gebruiker) nodig heeft. En vaak zit ’t dan niet in fancy animaties of hippe kleurtjes, maar in goede content die op een prettige manier gepresenteerd wordt. En pas niet te snel het design van je site aan, want een trend kan ook zo weer voorbij zijn. Focus niet op de vorm, maar op de inhoud.

Ten slotte, niet alle ontwikkelingen op ontwerpgebied zijn slecht. Zo is de grootte van de letters de laatste jaren flink omhoog gegaan, onder andere om het op mobiel allemaal prettig leesbaar te maken. De desktop gebruikers profiteren daar mooi van mee, evenals de slechtzienden onder ons. Ook is er de laatste tijd meer aandacht voor witruimte, waardoor sites beter scanbaar worden en prettiger leesbaar zijn. En zijn we af van de mega menu’s, want bedrijven stoppen veel meer energie in het goed inrichten van hun navigatie en het optimaliseren van hun zoekmachines. Het is dus niet allemaal kommer en kwel, en oké; niet alle trends zijn stom. Wilde ik toch even gezegd hebben.

Wil je hulp bij het updaten van jouw site? Ik help je graag met het zoeken naar knelpunten, en het aandragen van verbeterpunten. Zonder mee te lopen met de trends, maar voorop in het optimaliseren van de gebruikerservaring van jouw klanten. Neem je meteen even contact met me op?

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort