6 dingen die je niet tegen een ontwerper moet zeggen
Willekeurige volgorde…
1. Oh ja, kan je ook meteen even een logo maken? Dat moeten we ook nog hebben.
Een logo is een erg belangrijk onderdeel van je huisstijl. Dat is dus niet iets dat je er even bij doet (lees ook: “waarom is een logo zo duur?”). Ik heb het laatst weer tegen een klant gezegd: ik maak liever een hele simpele website voorzien van een hele goede huisstijl dan een hele uitgebreide website zonder herkenbare huisstijl. Een website kan je altijd nog aanpassen, maar zorg dat de basis goed is: een sterk doordacht logo, kleurgebruik, taalgebruik, beeldgebruik, grafische elementen. Zonder die basis doe je maar wat en daar ga je in de toekomst spijt van krijgen.
Tip: Investeer direct bij het opstarten van je bedrijf in een goede huisstijl. Je gaat jouw doelen eerder halen als je zelf goed hebt nagedacht over je identiteit en dit ook kan stralen naar buiten toe
2. Ik hou niet zo van rood, maak dat maar groen.
Een ontwerper maakt als het goed is heel bewust keuzes. Hij/zij weet welke kleuren welk gevoel opwekken, of wat voor signaal de kleuren afgeven. Het kan natuurlijk zijn dat je goede argumenten hebt om een kleur aan te passen, dan is het natuurlijk geen probleem. Maar ga nooit uit van je eigen smaak.
Tip: Ontwerpers zijn net mensen, vaak zijn ze gevoelig voor kritiek op hun werk omdat het met veel liefde gemaakt is. Het helpt als je in gesprek gaat en samen kijkt wat goed werkt binnen het ontwerp.
3. Ik hoef niet zo nodig op de site hoor
De ‘over ons’ pagina is doorgaans één van de meest bekeken pagina’s. Jouw bezoekers zijn dol op foto’s van de mensen achter het bedrijf. En dus moet je op de site. Smile! 🙂
Tip: vaak helpt het als je zelf op je gemak bent. Overweeg een sessie waarbij iedereen de pineut is, combineer het met een borrel en huur een fotograaf in die ervaring heeft met portret- of teamfoto’s.
FLowchart: Should I Work for free. (Grote versie)
4. Ik kan je nu niet betalen, maar je krijgt superveel exposure!
Stel je gaat naar de Jumbo, en koopt daar een kar vol lekkere dingen. Die doe je netjes in van die grote Jumbo tassen en je loopt de winkel uit. Bij de uitgang wordt je tegengehouden. Meneer, wilt u nog even afrekenen? Waarop jij antwoord: “Nee joh, dat doen we later wel. Maar ik loop helemaal naar huis met die grote tassen met jullie logo erop. Exposure!!” Reken maar dat je vriendelijk doch dringend verzocht zal worden de zaak te verlaten. Zonder boodschappen.
Een ontwerper stopt tijd en energie in zijn werk. Daar zit een heel stuk kennis en creativiteit die je zelf waarschijnlijk niet bezit en waar dus gewoon een vergoeding tegenover mag staan. In de vorm van geld, want ook ontwerpers moeten gewoon boodschappen doen.
Tip: Betaal je ontwerper 🙂 Heb je geen geld, spaar dan eerst of bespreek wat wel haalbaar is binnen je budget.
5. Ik vind Comic Sans altijd wel een leuk lettertype
Zucht. De naam zegt het eigenlijk al: Comic Sans is leuk voor strips. En voor kleine kinderen. Verder niet gebruiken. Laat liever je ontwerper met een voorstel komen voor een font. Je zal zien dat hij/zij daar gevoel voor heeft. Gaat het om een website? Laat je dan ook niet teveel leiden door wat jij leuk vindt, maar kijk vooral wat bezoekers prettig vinden. Zo’n site moet vooral leesbaar zijn, en jouw bezoeker moet snel kunnen vinden wat hij zoekt.
Tip: Gebruik geen Comic Sans. En als het toch een mooi lettertype vindt, zoek dan zeker een ontwerper.
6. Heel mooi! Kan dit en dit en dit en dit en dit er nu ook nog even bij?
Ik ontwerp altijd het liefst met echte content. Dus met de teksten en beelden die we straks ook echt gaan gebruiken. Dat kan vaak niet, want die zijn er vaak simpelweg nog niet. De kunst is om dan toch alvast wat koppen en tekstjes te bedenken die later nog vervangen worden maar je wel alvast een richting geven. De content is immers een groot deel van je vormgeving. En dan is het dus ook heel irritant als dit, nadat het ontwerp is goedgekeurd, weer helemaal anders wordt. Probeer dus van te voren heel goed na te denken wat de inhoud van je site minimaal moet bevatten. En wees daarna heel erg streng voor jezelf.
Tip: Vraag jezelf bij elke zin af: gaat dit ervoor zorgen dat de doelen die ik met de site heb nog beter bereikt gaan worden? Is het antwoord nee, laat het dan weg. Is het antwoord ja, overweeg het dan nog een keer en kijk je vormgever heel lief aan.
(beelden: Flickr, slashgeek en eigen materiaal)
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.