De radiostilte voorbij. En wat ik nu geleerd heb
De afgelopen maanden waren hectisch. Ik heb echt keuzes moeten maken en één daarvan was om het blog dan maar even minder aandacht te geven. De afgelopen tijd heb ik mogen werken aan de Hofstaete website, heb ik een website voor een praktijk in Fysiotherapie Manueletherapie en training mogen ontwerpen (nog niet live, dus ik wacht even met showen), heb ik uitlaatdiscounter.nl geholpen met hun conversie door een aantal slimme aanpassingen in de layout en ik heb onverminderd doorgewerkt aan HIP next, dat inmiddels live is gegaan (joepie!). En ik heb daarnaast nog heel veel tijd en energie gestopt in EenSiteZonderGedoe™. Daarover later natuurlijk meer, maar als je graag op de hoogte blijft van dit toffe project, schrijf je dan zeker even in voor de nieuwsbrief. Check www.eensitezondergedoe.nl.
Veel gedaan dus, en daardoor ook weer veel geleerd. Op het gebied van ondernemen, op het gebied van UX en op het gebied van front-end ontwikkeling. Wat ik geleerd heb, deel ik graag. Ik heb mezelf voorgenomen om de radiostilte daarom weer te verbreken en echt weer tijd in te gaan plannen voor het blog. Anders komt het er simpelweg niet van.
Ok. Let’s go.
Het belangrijkste wat ik de afgelopen tijd heb geleerd is: wees specifiek en durf nee te zeggen. Toen ik begon met Around Seven had ik al bedacht dat mijn focus kwam te liggen op ontwerpen. Bouwen is minder mijn ding. Er zijn mensen die er veel beter in zijn en waar ik prettig mee samen kan werken. Na het lezen van Stop Thinking As a Freelancer kwam ik tot het inzicht dat dit nog te breed was. Wil ik ontwerpen voor web, of ook grafisch? Wil ik ontwerpen voor mkb’ers, of richt ik me op grotere bedrijven. Echt wel lastige vragen, maar ik besefte me dat ik in mijn communicatie hier dus ook niet duidelijk in was. Er stond wel in de kop dat ik van ambachtelijke ontwerpen hield, maar er bleven teveel vragen staan. Ook had ik nog een aparte pagina over social media, terwijl ik daar precies 0 klanten aan over heb gehouden. Weg ermee dus. Want ik vind social media super leuk, maar ik heb de tijd en energie niet om hier echt iets voor andere bedrijven in te kunnen betekenen.
Wat vind ik dan wel leuk? Wat voor klanten zou ik willen?
Startups. En internetbureaus.
Startups is natuurlijk een ontzettende modeterm. Maar ik werk graag voor ondernemers die net starten en waarbij ik mee mag denken over hun identiteit. Of doorgewinterde ondernemers die een nieuw bedrijf opstarten. (ik ben op dit moment met zo’n project bezig. Echt iets wat de markt gaat veranderen, maar daarover later meer..)
En dus internetbureaus. Het prettige daaraan is: zij snappen hoe het internet werkt en daardoor verloopt samenwerken heel soepel. Ik word op dit moment door meerdere bureaus ingehuurd en merk dat ik daar echt wel energie van krijg. Het is tegelijk ook slopend, want het zijn klanten die kritisch zijn en vaak ook visueel ingesteld (en verwend) zijn.
Ik had mijn favoriete klanten dus helder. En ik wist wat ik het leukste vond: het ontwerpen van websites en apps. En dan ontwerpen die ook converteren. Die zorgen dat doelen bereikt worden. De psychologie achter beslissingsprocessen, het weten waarom bepaalde kleuren en teksten beter werken dan andere, dát vind ik interessant. Slimme ontwerpen dus.
Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in 2 zinnen, die nu prominent op mijn site staan:
Around Seven creëert voor startups en reclamebureaus slimme ontwerpen die zorgen voor meer omzet
en
Vanuit Amersfoort werk ik aan websites en apps die er niet alleen supergoed uitzien maar ook zorgen dat doelen bereikt worden
Het hele social media verhaal is van de website, er is veel meer ruimte voor mijn werk en ik heb de Seven Commandments naar boven gehaald, want dat is wat ik belangrijk vind.
Best een spannende zet, want ik sluit een hoop potentiële klanten buiten. Toch merk ik nu al (de site staat nu drie maandjes live denk ik) dat het werkt. Ik heb de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met startups, ben aan het werk gegaan voor Todd (reclamestal) en heb weer mogen werken voor internetbureaus waar ik eerder al voor aan de slag was. En er is zelfs nog een partij bijgekomen waarvoor ik die website voor de Fysio praktijk mocht ontwerpen.
Lang verhaal kort: lastige beslissingen zijn de sleutel tot een fijner leven 🙂
Ten slotte: ik schreef eerder dat ik ook nee heb moeten leren zeggen. De afgelopen maanden is het een paar keer voorgekomen. Het is verleidelijk, maar ik wil graag slimme ontwerpen maken die zorgen dat doelen bereikt worden. Dus heb ik de afgelopen tijd nee gezegd tegen het ontwerpen van bannertjes (massa productie), tegen een huisstijl met een budget van een paar honderd euro. Nee tegen een startup die een fantastisch idee hadden maar het op een manier aanpakte waar ik me niet in kon vinden en nee tegen tegen een baan bij Travelbird.
Nu echt ten slotte. De website scan: die deed ik altijd gratis. En eigenlijk vind ik dat nog steeds superleuk om te doen. Mocht je dat nog willen, dan kan je dus altijd even mailen. Hou op het moment wel rekening met een langere wachttijd. Dat zal dan waarschijnlijk december worden. Maar kan je zolang wachten, dan heb je wel meteen een leuk sinterklaascadeautje voor jezelf. 🙂
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.