Hey ZZP-er, stop eens met klagen!
Ik had het bijna weer gedaan. Een blog geschreven over mensen die naar me toe komen met de vraag of ik voor €50,- een website kan maken (ja, serieus nog meegemaakt een paar weken geleden). Maar ik doe het niet. Er staan al genoeg negatieve verhalen van ZZP’ers online.
We zijn verwend. Ik ben nu 3 jaar zelfstandig en er zit een gezonde stijgende lijn in mijn omzet. Ik hoef niet veel aan acquisitie te doen en geniet van de vrijheid die Around Seven me biedt. Ik zie mijn kinderen vaak, kan vrij nemen wanneer ik wil (ok, als er geen deadlines te halen zijn) en kan lekker thuis werken of bij één van mijn klanten. Als ik op iedere uitnodiging om “gerust eens een dag hier te werken” in ging dan kon ik iedere dag een andere werkplek kiezen. En ik hoef niets te overleggen met mijn baas. Afgezien van wat overleg met mijn vrouw dan; de investering in een Subaru Forester Turbo vroeg wat doorzettingsvermogen van mijn kant.
Nu ik er zo over nadenk, bedenk ik me dat ik vooral de neiging heb te klagen over het feit dat klanten (of prospects) niet snappen hoeveel een site kost, of dat het niet een kwestie is van even een template installeren. Tegelijk moet ik opmerken dat dit eigenlijk de laatste tijd nog maar heel weinig voorkomt. En ik weet wel hoe het komt: [inlinetweet prefix=”” tweeter=”” suffix=””]als ondernemer moet je nee durven zeggen[/inlinetweet]. Als je geen sites wil maken voor een paar honderd euro, zeg dan nee als iemand met de vraag komt of je een webshop kan bouwen voor 2 appels en een blikje cola. Zeg nee als iemand je om een vriendendienst vraagt terwijl je op je klompen aanvoelt dat het een heel lang vermoeiend traject gaat worden. Zeg nee als de samenwerking met een klant niet bevalt (1x moeten doen). En wees duidelijk in je communicatie. Ik heb mijn site heel bewust gericht op internet/reclamebureaus en startups omdat ik het leuk vind om daarvoor te werken. Dat zal de gemiddelde schilder of bakker om de hoek afschrikken maar dat is dan ook indirect de bedoeling. (om die doelgroep toch tegemoet te komen heb ik EenSiteZonderGedoe gelanceerd)
Nee zeggen vraagt best om wat lef, maar je bent ondernemer dus lef heb je sowieso 🙂 Stop complaining and go for it!
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.