Twitter voor beginners
Op twitter kregen we de vraag
@AroundSeven_NL ja , heb eventueel wel een vraag . Kan jij me wegwijs maken over het gebruik van twitter ? Ik snap niet hoe twitter werkt .
— ludwig van osselaer (@allmartino)
We kunnen ons voorstellen dat mensen hiermee zitten. Je hoort eens wat over twitter, besluit het eens uit te proberen en maakt een account aan. Maar dan…
In dit artikel proberen we je een beetje op weg te helpen met twitter.
Account aanmaken
Een account voor twitter maak je aan op twitter.com.
De taal kan je rechtsboven wijzigen. Je moet bij het registreren je eigen naam invullen, dat is omdat twitter graag ziet dat iedereen op persoonlijke titel twittert. Naast je eigen naam heb je ook nog een username nodig, die je aanmaakt bij stap 2 van de registratie. Dit kan bijvoorbeeld je voor- en achternaam aan elkaar zijn, maar ook iets heel anders. (je kan bijvoorbeeld Jan Janssen heetten, maar als username ‘mallepietje’ hebben).
Denk even goed na over je username. Dit is namelijk hoe je op twitter bekend staat. Als iemand jou bijvoorbeeld wil noemen, dan gebruikt hij @mallepietje om dat te doen (ipv jan janssen). Zie het als een e-mailadres, op je username kunnen mensen je bereiken.
Jouw tweets (berichten die je op twitter plaatst) zijn vervolgens te zien viawww.twitter.com/[username]. (in ons geval: www.twitter.com/AroundSeven_NL)
Soms is de username die je eigenlijk graag wilt al in gebruik. Kies dan iets wat erop lijkt. (wij wilden bijvoorbeeld graag ‘AroundSeven’ als username, maar deze was al in gebruik (hoewel inactief), wij kozen daarom voor ‘AroundSeven_NL’
Na het aanmaken van je account kan je als de slag.
Twitteren
Dan begint het echte twitteren. Maar wat is dat nu precies? Nou, op twitter kan iedereen die een account heeft berichten op twitter plaatsen. Die berichten noem je tweets. Zo’n tweet kan maximaal 140 karakters bevatten. Het zijn dus korte berichten. Het onderwerp is vrij. Je kan twitteren over het weer, over politiek, over auto’s, over je hobby of andere dingen die je bezig houden, of gewoon onzin.
Er zijn natuurlijk wel wat regels. Allemaal logische dingen, zoals geen discriminatie geen spam, geen illegale dingen etc. Anderen kunnen jouw account als spam account markeren, en als dat vaak genoeg gedaan wordt zal twitter je account op inactief zetten. Maar geen zorgen, dat gebeurt niet snel.
Het volgen van mensen
Alleen is ook maar alleen. Tijdens het aanmaken van een account heb je waarschijnlijk al wat mensen moeten ‘volgen’. Wat is dat? Welnu, hierboven zie je een screenshot van onze tijdslijn. Aan de rechterkant zie je twitterberichten (tweets) van mensen die wij volgen. Dat zijn twitteraccounts die wij leuk of interessant vonden om in de gaten te houden, te volgen. Je ziet in de linkerkolom ook een aantal suggesties. Stel dat ik nu Bart Jan Cune (de nieuwslezer) wel leuk vind, dan kan ik ervoor kiezen daar op het knopje ‘volgen’ te klikken. De tweets van Bart Jan komen dan voortaan rechts in mijn tijdslijn erbij te staan.
Twitter kan op basis van mensen die je al volgt suggesties geven wie wellicht nog meer interessant zijn om te volgen. Klik hiervoor op de #ontdekken link bovenin, en daarna op ‘Wie te volgen’. (of klik hier, dan kom je er ook ;))
Jouw profiel
Klik bovenin op ‘Ik’ en je komt op je eigen profiel pagina (www.twitter.com/[username]).
Hier kan je zien wat je zelf getwitterd hebt, welke foto’s en video’s je geplaatst hebt, wie je volgt enwie jou volgen. En ook hier vindt je weer wat suggesties wie je eventueel zou kunnen volgen.
Zoals je kan zien komt er naast onze tweets ons logo te staan. Dit noem je een profielfoto. Deze zie je ook bovenin je profiel terug. Daaronder staat je naam (voor- en achternaam) en je username. Weer daaronder een profieltekst, je locatie en eventueel een website adres. Op de achtergrond staat ook nog een afbeelding (in ons geval van een mooi berglandschap). Dit alles is te wijzigen als je op de knop ‘profiel bewerken klikt’.
Door op die potloodjes te klikken kan je een andere profiel- of achtergrondfoto uploaden. Ook zijn je naam en profieltekst direct te wijzigen (gewoon erin klikken en beginnen met typen). De username is niet aanpasbaar. Zet in je profieltekst even kort en bondig wat je interessant vindt en waarover je twittert. Als bedrijf is het wel handig als je hier plaatst waarvoor mensen bij je terecht kunnen. Als mensen op zoek zijn naar nieuwe mensen om te volgen, dan checken ze vaak als eerste even de profieltekst en baseren daarop de keuze je al dan niet te gaan volgen. Best belangrijk dus. (tenzij je niet wilt dat iemand je volgt)
Hoe te gebruiken
Ok. Je weet nu hoe je mensen moet volgen, en hoe je ervoor kan zorgen dat anderen jou gaan volgen. Maar hoe gebruik je twitter eigenlijk.
Twitter is grofweg op te delen in drie groepen.
- De consumeerders. Mensen op twitter (ookwel tweeps genoemd) die eigenlijk alleen lezen en zelden tot nooit zelf een tweet plaatsen
- De zenders. Tweeps die informatie twitter op strooien, maar zelf eigenlijk nooit reageren op wat anderen zeggen. Dit is een grote groep. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die automatisch tweets versturen (van elk nieuwsbericht of blogpost bijvoorbeeld), maar ook mensen die het leuk vinden om oneliners te tweeten. Wil niet zeggen dat ze niet interessant zijn om te volgen.
- De sociale gebruiker. Doorgaans actieve gebruikers die veel zenden en reageren. Wat mij betreft de leukste groep, omdat hierdoor een nieuwe groep van kennissen ontstaat, die je anders nooit had leren kennen. (je zou het een sociaal netwerk kunnen noemen ;))
Je kan twitter dus gebruiken om
- op de hoogte te blijven van een bepaald onderwerp, of bijvoorbeeld van het nieuws (volg dan alleen nieuwssites en je hebt altijd het laatste nieuws in je tijdlijn)
- nieuwe mensen te ontmoeten
- te informeren (over een bepaald onderwerp, of over bijvoorbeeld projecten die je hebt gedaan)
- mensen lastig te vallen met jouw mening/boodschap. Iets waar veel zogenaamde social media expertsen SEO experts last van hebben. Je hebt er die automatisch tweets laten posten uit een bak eerder gemaakte oneliners. Voor mij werkt dat vooral averechts en resulteert het doorgaans in een unfollow (het niet meer volgen van een persoon).
Dagelijks gebruik
Een aantal tips voor dagelijks gebruik.
Plaats regelmatig wat. Zo hou je het voor anderen interessant, maar leer je ook weer eerder nieuwe mensen kennen. Reageer als iemand iets aan je vraagt. Dit noem je een reply. Als je iets ziet waarop je wilt reageren, ga dan met je cursor over die tweet. Er verschijnen dan een aantal extra opties, waaronder ‘antwoorden’:
Je beantwoord dan de tweet van diegene. Hij/zij krijgt daarover een melding (mits ingesteld) en het komt in zijn/haar tijdslijn, direct onder de tweet waarop jij antwoordde:
Zo’n tweets wisseling noem je een conversatie. Wil je de hele conversatie zien? Klik dan bij één van de tweets op ‘openen’. Je krijgt dan een overzicht van de converstatie:
Naast de optie ‘beantwoorden’ vind je ook een aantal andere opties als je met je cursor over een tweet gaat:
- Retweeten. Je herhaalt als het ware het bericht, zodat ook jouw followers (volgers) het bericht te zien krijgen. Er staat dan wel bij van wie het origineel was.
- Toevoegen aan favorieten. Als je daarop klikt ‘bookmark’ je als het ware de tweet. De plaatser krijgt hiervan bericht (mits ingesteld). De tweets die je als favoriet hebt gemarkeerd zijn terug te vinden onder ‘Ik’ en dan het linkje ‘Favorieten’ (links in het menu). Of klik even hier. De favorieten worden ook gebruikt om aan te geven dat je de tweet tof vindt, dus als een soort ‘like’.
- Meer. Als je hier overheen gaat met de cursor krijg je nog wat opties, zoals het mailen van de tweet.
Mocht je iemand anders op twitter willen vermelden in één van jouw tweets, dan type je een apenstaatje (@) gevolgd door de username van die persoon. Bijvoorbeeld @AroundSeven_NL. Zo’n vermelding noem je een mention.
Tips
- Hou er rekening mee dat twitter openbaar is. Deel dus nooit persoonlijke gegevens, of gevoelige informatie
- ook je (toekomstige) baas leest mee
- spam niet. Je mag best een beetje reclame maken voor je bedrijf, maar zorg dan dat de ander er ook wat aan heeft. Of zorg in ieder geval voor een goede balans
- hoe meer mensen je volgt, hoe meer volgers je ook krijgt. Maar kwantiteit betekent niet perse kwaliteit. Het wordt steeds lastiger om alles bij te houden
- wil je weten wat er over je gezegd is? Gebruik de @Verbinden tab in de hoofdnavigatie.
Woordenlijst
Avatar: profielfoto. Hieraan herken je andere tweeps snel.
Bio: jouw profieltekst
DM of Direct Message of Persoonlijk bericht. Een persoonlijk bericht naar een andere twitter gebruiker. Dit krijgen anderen niet te zien. Ook hier geldt een max van 140 karakter. Je stuurt iemand een DM door op iemands username te klikken. Je krijgt dan een soort popupje waar je ook een knop ziet waaronder de optie ‘een privebericht versturen’ zit:
Hashtag. Een hashtag gebruik je om een onderwerp aan de tweet te hangen. Tweeps kunnen vervolgens op jouw hashtag klikken en krijgen dan andere tweets met die hashtags voorgeschoteld. #handig!
Mention: een vermelding van iemand anders op twitter. (bijvoorbeeld: hey @AroundSeven_NL, alles goed?!
Profiel: jouw persoonlijke pagina, met daarop o.a een overzicht van jouw tweets.
Reply: het beantwoorden van een tweet / het antwoord op een tweet
Retweet of RT: het herhalen van een tweet
Timeline: overzicht van tweets van de mensen die je volgt
Trending topics: populaire onderwerpen op twitter. (o.a. te bereiken via de #ontdekken tab)
Tweeps: mensen op twitter
Tweets: berichten op twitter
Nog vragen?
Laat een reactie achter, of volg ons op twitter of facebook. Ook daar mag je gerust een vraag stellen.
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.