WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Zou de winkelstraat het zo toch kunnen redden?

19-04-2019, Algemeen

Zou de winkelstraat het zo toch kunnen redden?

Een paar keer per maand ga ik met Erna ergens koffie drinken of lunchen. Zo hebben we even de tijd om zonder kinderen bij te praten en zijn we ook even in een andere omgeving. Meestal fietsen we dan even naar de stad en lopen vanuit daar naar een leuk tentje. En iedere keer begin ik me toch weer te ergeren. Want waarom is het gros van de winkels waar we voorbij lopen blijven hangen in 1990? (daarover later meer…)

Eén van de redenen die je vaak hoort als het gaat over de leegstand in winkelstraten of tegenvallende omzet van de grotere retailers is de concurrentie van online aanbieders. True, want veel van die aanbieders hebben een heel ander kostenplaatje en hebben het op sommige fronten dus inderdaad makkelijker. Maar wat als we eens kijken naar de mogelijkheden? Wat kunnen (offline) winkeliers leren van online?

De zes beīnvloedingsprincipes van Cialdini

Je zou het niet zeggen, maar veel beslissingen die we online nemen, nemen we vanuit het onderbewuste. Als je mensen ernaar vraagt zullen ze doorgaans zeggen dat ze daar echt niet gevoelig voor zijn, maar professor Cialdini heeft zes beinvloedingsprincipes beschreven die aangetoond invloed kunnen hebben op jouw koopgedrag: Wederkerigheid, Autoriteit, Sociale bewijskracht, Commitment en consistentie, Sympathie en Schaarste. Wil je daar meer over lezen, dan is Invloed een aanrader. Die principes worden op iedere grote webshop veelvuldig toegepast, maar offline zie ik ze nog weinig. Waarom zie ik in een winkel bij een product niet wat anderen ervan vinden? Waarom is er geen voorraadindicatie? (Nog één paar van deze toffe Nikes beschikbaar) Waarom zie ik niet wat experts van die tv vinden, of van dat leuke zomerjurkje?

Stop eens met die sale

Ik denk dat het een soort wanhoopspoging is om mensen nog naar binnen te trekken: op haast iedere etalageruit zit een flinke sticker met daarop het woord Sale / Uitverkoop / 50% / etc. Maar omdat iedereen het doet verliest het idee van uitverkoop zijn waarde. Wat als je iedere dag een dagdeal hebt die prominent in de etalage staat? Bezoekers hebben 1 dag om dat product extra voordelig te kopen, daarna is het weer gewoon de oude prijs. Zet er een grote aftelklok (mooi galgje woord) bij zodat je meteen even het beīnvloedingsprincipe schaarste meepakt.

Benut die ruimte eens alsof het 2019 is

Winkel na winkel, kledingrekken vol. Voorin de winkel een lage tafel met aanbiedingen, links in ’t midden de kassa, achterin de pashokjes en verder overal kledingrekken. Dat was in 1990 al zo, en dat is anno 2019 klaarblijkelijk nog zo. Man, man man.

Wat als we die ruimte nu eens anders gaan benutten? Wat als niet het hele assortiment in de winkel hangt?

Stel je voor: een kledingzaak zonder balie, zonder rekken, zonder pashokjes.
Aan de wanden flinterdunne schermen waarop mensen te zien zijn in verschillende outfits. Op de grond een aantal spots, waarmee je voor zo’n scherm komt te staan.
Eenmaal op de spot zie je jezelf in het scherm, met direct een outfit. Wellicht zelfs gebaseerd op wat je nu aan hebt! Door te swipen wissel je eenvoudig van outfit. Zie je iets dat leuk staat, dan stop je het in een winkelmandje. Afrekenen gaat supersimpel door je pasje of telefoon even tegen een bepaalde plek op het scherm te houden. Op diezelfde manier kan je jouw outfit ook meteen even delen met je vrienden. Ondertussen worden de kleren dezelfde dag nog bij jou bezorgd.

Schets winkel 2.0

Schets winkel 2.0

Dat zou een hoop ruimte schelen. Geen voorraad, geen vast assortiment, geen pashokjes, weinig medewerkers. Maar wel de mogelijkheid tot personalisatie, meer beleving, lagere kosten, etc.

Offline versterkt online

Als je deze blog vaker leest dan weet je dat ik wel fan ben van  Coolblue. Ook hierin doen ze het volgens mij erg slim. Ze begonnen met online winkels, voegden die samen tot één grote webwinkel en optimaliseren die continu. Toen dit op een stevig niveau was begonnen ze met offline winkels. Niet alleen om spullen te verkopen, maar vooral ook als verlengstuk van hun online activiteiten. Online kan je een product (nog) niet echt uitproberen, voelen, ruiken, wegen, etc. En wat extra advies is online wel te regelen, maar een stuk moeilijker dan offline waarbij je een medewerker in een winkel hebt staan.

Kijk dus vooral naar wat je laat liggen online en of dit offline wel te realiseren is. Dat zit hem soms in hele simpele dingen. Kijk maar eens naar de grootste problemen die mensen online ervaren:

Te late levering? Offline geen last van (als het goed is). Technische problemen? Offline geen last van. Verkeerde goederen? Offline geen last van. Bijna alle genoemde punten komen offline niet of nauwelijks voor en kunnen voor consumenten dus ook redenen zijn om offline te shoppen.

Maar wat als je niet meekan met de big boys?

Niet iedereen heeft het volume van Coolblue of H&M. Het is dus niet voor alle webwinkels mogelijk om zomaar even offline een winkel te openen. Tegelijk zien we de grote offline ketens (V&D, Cool Cat, Blokker) wankelen en zelfs omvallen. De sleutel zit hem denk ik in de huidige opzet van winkelstraten. Die zijn gericht op 1 winkel per pand, en dan vaak ook nog met een behoorlijk oppervlak. Je loopt winkel in, winkel uit. Maar ergens is dat ook een ouderwets systeem. Kijk maar eens naar Bol.com, die andere aanbieders toelaat in hun winkel. Dit principe zou je offline ook kunnen doen: meerdere webwinkels in één pand. Er zijn natuurlijk al winkels die dit doen en waarbij het goed werkt (loods 5 bijvoorbeeld). Een mooi voorbeeld waarbij er ook meteen een stuk beleving aan in toegevoegd is de markthal in Rotterdam.

Markthal in Rotterdam

Zou de winkelstraat het dan toch kunnen redden?

De grote vraag waar we mee begonnen: is de winkelstraat nog te redden. Als ze het van mij moeten hebben sowieso niet, want ik heb echt een hekel aan winkelen. Maar als ik kijk naar een aantal kansen die nu nog niet benut worden dan zie ik nog wel kansen. Wel zou het winkellandschap dan behoorlijk moeten veranderen en zullen er een aantal drastische maatregelen genomen moeten worden. Het grootste gevaar is de traagheid waarmee winkels zich lijken te ontwikkelen. Ze beginnen laat (of zelfs te laat) met veranderingen waardoor ze de boot missen. Als ik nu een voorspelling zou moeten doen dan verwacht ik dat alleen de winkels die grote stappen durven te zetten het gaan halen. De rest bloed langzaam dood, spartelt dan nog wat in een wanhopige poging toch nog mee te kunnen en gaat dan alsnog pruttelend ten onder.

Als je nu opnieuw zou moeten beginnen dan zou je winkelcentra veel kleiner maken, met kleinere winkeltjes waarbij het vooral draait om beleving (lekker wat eten of drinken, in combinatie met een activiteit of sport) of ter ondersteuning van online activiteiten (probeer producten uit, krijg demonstraties of extra uitleg). Dan zou zelfs ik nog weleens kunnen gaan shoppen. Heus wel.

Beeld superman uit header: freepik – www.freepik.com

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort