WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Dynamic Identities

13-02-2016, Branding
Dynamic Identities. Around Seven

Dynamic Identities

Eerder schreven we al over wat een logo nou precies is, en waarom het zo duur is om een logo te maken. En we hadden het eerder over ‘kill your darlings’ in ’About Seven Versions’. Daar haalden we ook al even kort aan dat we gekozen hebben voor een dynamic identity. Maar wat is dat nou precies, een dynamic identity.

Dynamic Identity

Laten we voorop stellen: die term is niet door ons bedacht. Alle eer gaat naar Irene van Nes, die er een boekover schreef (aanrader, al was het maar om thuis de blits mee te maken).
Maar de term zegt het eigenlijk al: het gaat over Dynamic identities, oftewel Dynamische identiteiten.

We zijn gewend dat een huisstijl statisch is. Er wordt een keer goed over nagedacht en er komt een vorm uit. Die vorm gieten we vervolgens in beton (figuurlijk doorgaans) en houden we vast in al onze uitingen. En da’s eigenlijk best vreemd. Het is alsof we in onze tienerjaren een bepaalde stijl kleding aandoen en vervolgens tot aan onze dood door blijven dragen. Dat doe je niet. Hopelijk. Maar waarom dan wel bij de identiteit van je onderneming, je brand?
Irene noemt in haar boek zes componenten van een identiteit:

  1. Logo
  2. Kleur
  3. Typografie
  4. Grafische elementen
  5. Beeldgebruik
  6. Taalgebruik

Met deze zes bouwstenen bouw je je identiteit. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld een logo (dat ah merkje) een kleur (blauw) en gebruikt bepaalde fonts en beeld- en taalgebruik (die fijne winkelmanager bijvoorbeeld) om hun identiteit in vast te leggen. En hoe meer van die bouwstenen je vastlegt, hoe specifieker de identiteit wordt. En het is zeker goed om op zijn minst één element vast te leggen, zodat mensen jouw merk wel kunnen herkennen. Maar waarom zou je niet wat onderdelen variabel mogen maken? Jij draagt ook niet iedere dag hetzelfde, maar verandert daardoor je identiteit?

Een Dynamic Identity (ik gebruik hier de engelse term maar, die vind ik toch wat mooier klinken) gaat uit van één of meerdere vaste elementen, maar biedt ruimte om de overige elementen variabel in te vullen.

MTV

Een oud voorbeeld: MTV. De ’M’ en ’tv’ zijn vast, maar de invulling van de M is wisselend. Hele generaties groeiden ermee op en MTV kon meegroeien dankzij hun Dynamic Identity. De laatste jaren zoeken ze echt de grenzen op en laten de vorm van de ’M’ en ’tv’ ook nog weleens los (zoals je hierboven ook kan zien).

Waarom?

Irene legt uit:

“An identity should reflect the values and aims of a company as a whole. What drives it, what it believes in, why it excists. This is not something static, frozen in time. It is always evolving, growing, adapting to new circumstances. A person has a vision, a wardrobe and a circle of friends evolving and changing as they grow up, meet other people, travel, live. In the same way, a company is also an organic entity: influenced by, adapting to, and changing through economic and social circumstances, the vision of a new CEO, or a major technological breakthrough.

Learning companies are dynamic and should therefore have a dynamic identity that is flexible enough to meet al these changes, to incorporate and reflect them. An identity should be as organic as the company it is designed for; it should speak its language, grow with it, and adapt to its environment.”

(Dynamic Identities, pagina 6 – ISBN 978-90-6369-285-8 – copyright Irene van Nes)

Wij kozen voor een dynamic identity omdat we vinden dat we zelf ontzettend dynamisch zijn. Daar bedoelen we mee dat we ons goed inleven in de bedrijven waar we voor werken, en als het ware deel ervan proberen te worden. Pas dan kunnen we goed aansluiten en inschatten wat de beste aanpak is. Ons logo kan je daarom – net als wij – overal op plakken of vullen met patronen en materialen. Wel kozen we voor een vaste vorm (de cirkel met de hapjes eruit) en gebruiken we in onze uitingen zeven kleuren.  De open vorm van het logo geeft ons de mogelijkheid de inhoud en de achtergrond variabel in te zetten, de kleuren, typografie en ons taalgebruik zorgen voor herkenning.

Iets voor jou?

Misschien heb je al een logo, of zelfs een hele huisstijl en komt dit voor je gevoel een beetje als mosterd na de maaltijd. Ik denk dat ik je toch kan helpen. Het is nooit te laat om een aantal elementen alsnog los te gooien en gewoon eens te onderzoeken hoe we jouw merk het beste kunnen neerzetten. Zonder dat je herkenbaarheid verliest maar met de winst dat je je aan kan passen aan de wereld om je heen. Neem gewoon eens contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Een paar voorbeelden

The book...

Meer voorbeelden van Dynamic Identities vind je op de facebookpagina van Irene, of op haar pinterest pagina

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort