WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Waarom is een logo zo duur?

13-02-2016, Branding
Eerlijk. Around Seven

Waarom is een logo zo duur?

“Als je voor ons een website ontwerpt, maak je er dan meteen ook even een logo bij?”

“Schets even snel een logo, dan kunnen we aan de slag met ons bedrijf”

“Oh. Zo duur? Het is toch maar een logo?!”

Stuk voor stuk opmerkingen die we weleens voorbij hebben horen komen. Misschien herken je jezelf er ook wel in. (excuses aanvaard)
Zonde, want dan heb je duidelijk een verkeerd beeld. Want een logo is juist iets waar je over na moet denken. In dit artikel gaan we daar verder op in.

Wat is een logo

Een logo is een vlag, een handtekening, een wapenschild.

Nederlanders en belgen. We hebben een soortgelijke vlag. Allebei drie vlakken, drie kleuren. En toch, stel dat Nederland en België in oorlog zouden geraken, dan zou die Belgische vlag voor ons Hollanders toch de vlag van de vijand zijn. De combinatie zwart/geel/rood zou woede oproepen, haat wellicht, en we zouden die kleurencombi verachten. Onze vlag daarentegen, is de mooiste op aarde, want hij staat voor saamhorigheid, kracht, trots, etc. Terwijl het in beide gevallen toch echt gewoon drie kleurenbalken zijn. Blijkbaar veranderd dit, wordt het meer, als er emotie aan gekoppeld wordt. En dat is bij logo’s niet anders

Een logo verkoopt niet (direct), het identificeert.

Het zou mooi zijn. Je laat gewoon een supermooi logo maken, en jouw product verkoopt zichzelf. Sommige ondernemers denken wel zo, maar het is helaas niet zo. Een logo zorgt er wél voor dat mensen zich met jouw product kunnen identificeren. Maar verkoop je troep, dan is de associatie met jouw logo: troep. Hoe mooi je logo ook is.

Een logo is zelden een beschrijving van een bedrijf.

Neem eens de logo’s van de 50 beste merken onder de loep en ga eens turven hoeveel logo’s letterlijk de diensten of de producten van die bedrijven omschrijven. Nul. Nee, Apple verkoopt echt geen appels. Een logo kan wel associaties oproepen, begrippen als ‘betrouwbaar’, ‘fris’, ‘veilig’, ‘speels’, ‘goedkoop’. Maar het is onzin om te denken dat er een letterlijke vertaling van jouw handel in je logo moet zitten. Bovendien is dat linke soep, want stel nou dat je jouw activiteiten gaat uitbreiden, of een ander product gaat verkopen? Ook hier geldt: identificatie is belangrijker dan jouw product. Vraag jezelf liever af welk gevoel je wilt overbrengen. Hoe wil je dat mensen over jouw bedrijf denken?

Een logo ontleent zijn betekenis aan de kwaliteit van hetgeen het symboliseert, niet andersom.

Al eerder aangestipt in dit artikel; als jij een slecht product verkoopt, dan denken klanten bij het zien van jouw logo aan dat slechte product. En andersom werkt het ook. Mercedes heeft een super simpel logo, een cirkel, met daarin drie lijntjes waardoor er een soort stervorm ontstaat. Maar vraag je aan mensen wat het mercedes logo uitstraalt, waar het symbool voor staat, dan krijg je termen terug als ‘luxe’, ‘kwaliteit’, ‘allure’. Teken je een soortgelijk logo, met een iets andere opzet, dan zijn de onderdelen van het logo identiek, maar dit nieuwe logo is nog betekenisloos. De betekenis krijgt het pas wanneer mensen langere tijd jouw dienst of product gaan gebruiken, en door ervaringen er een waarde aan gaan koppelen.

Dit wil niet zeggen dat we dit principe niet kunnen gebruiken, tijdens het ontwerpen van een logo. Juist door de ervaring met andere merken heb je onbewust toch een soort stijlboek in je hoofd aangelegd, wat je continue dingen influistert: “geel blauw is goedkoop”, “sierletters: oei, dit is chiq”, “dikke vette letters, en dan ook nog rood zwart? Dit moet wel stoer zijn”. Dit kan je dus zeker gebruiken om jouw doelgroep alvast een beetje de kant op te duwen die jij graag wilt. Maar verpest je het? Dan gaat je logo je niet redden.

Hoe maak je een logo

Heb je het over logo’s, dan heb je het over branding, oftewel hoe zet ik mijn bedrijf in de markt. Het is net als met solliciteren, of de eerste kennismaking met je schoonouders; hoe lekkerder je in je vel zit, hoe beter het gaat. Als jij komt praten terwijl je geen idee hebt wie je eigenlijk zelf bent, dan prikt een werkgever (of je schoonvader) daar zo doorheen. Ga dus eerst eens na: wat ben ik voor bedrijf? Wie zijn we nou eigenlijk. Zet dit eens op papier. Schrijf er eens een kort verhaal over. Dat klinkt super suf, maar het zal je helpen te beseffen waar je voor staat (of wilt staan). Als je dat bepaalt hebt, dan kan je gaan brainstormen: ik weet waarvoor ik sta, maar hoe vang ik dit in een vorm? Doe dit met een vormgever. (het liefst met ons natuurlijk ;)) Want hij/zij heeft vaker met dit bijltje gehakt en is wellicht ook creatiever en denkt in beelden en weet ook hoe deze in te zetten.
Voorbeeldje: denk aan een (kasteel)toren, met hoge bomen aan de zijkant. Heb je die? Goed. Doelgroep kinderen. De associatie is dan al snel iets met middeleeuwen en stoere ridders en jonkvrouwen.
Denk nu aan diezelfde toren. Dit keer is het andere onderwerp: een bank/investeerder. Nu wordt de associatie ineens anders: het is een burcht, zekerheid, adel, veilig. (en daar heeft van Lanschot Bankiers dankbaar gebruik van gemaakt).

Wij doen dit gedeelte vaak ook zonder de klant, omdat het ook kan zijn dat je al snel vastloopt, maar midden in de nacht ineens een ingeving krijgt. (De klant is er dan als het goed is niet bij) Vervolgens begint het uitwerken. Vaak ontstaan er in deze fase weer nieuwe ideeën, die dan meteen mee kunnen worden genomen in de eerste presentatie aan de klant. Wij maken doorgaans een aantal voorstellen in eenzelfde richting en gaan vervolgens met de klant in gesprek om te kijken of dat de goede richting is, en of de gekozen vorm past bij de identiteit van het bedrijf. Het kan goed dat er daarna nog zo’n ronde komt, voordat de laatste ronde aanbreekt: het definitief maken van het logo.

Waaraan voldoet een goed logo

Een goed logo is

  • onderscheidend
  • tijdloos
  • goed te gebruiken in 1, max 2 kleuren
  • ook te gebruiken in kleine formaten
  • na te tekenen. (in grote lijnen, ik zal je niet vragen het Fortis of het Rabobank logo exact na te tekenen, maar je hebt als het goed is nu wel direct die twee logo’s op je netvlies)

Afhankelijk van je product of dienst komen hier nog een hoop randvoorwaarden bij. Zo moet het apple logo bijvoorbeeld ook heel klein op de achterkant van een telefoon passen, terwijl dat bijvoorbeeld bij ons logo niet speelt. Bedenk dus van te voren wel even goed waar je logo allemaal op moet komen.

Oke, en wat maakt het dan zo duur?

Ambacht. Als je een mooie trouwring wilt, een symbool voor jullie liefde, dan ga je naar een juwelier, of nog beter een edelsmid. Die gaat met jullie ideeën aan de slag en maakt er een sieraad van. Maar een logo, dat moet toch wel voor 5 euro kunnen? Als dat je idee is, dan ben je waarschijnlijk meteen naar dit kopje gescrold en heb je de rest niet gelezen. Geen probleem!
Het maken van een logo is een ambacht. Het vereist oefening, een juiste benadering en kennis om het goed uit te voeren. Bovendien is het een intensief proces (met name voor de ontwerper) waarbij er veel uren gaan zitten in brainstorms en brainwaves. En dat maakt het prijzig. Bedenk wel dat een goed logo jouw klanten helpt zich met jouw bedrijf te gaan identificeren, en wellicht zelfs van je te gaan houden. En dan is het net als met die trouwring, eigenlijk maar een kleine investering in een lang en gelukkig samenzijn.

Bron: Artikel van Paul Rand (Paul Rand is een held, lees zijn artikelen)

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort