WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Cut the crap

16-02-2016, Commandments
blog cut the crap. Around Seven

Cut the crap

Around Seven Commandments nummer 3: Cut the crap. 

We hebben onze visie gevangen in zeven geboden: ‘Around Seven Commandments’. Stuk voor stuk zaken waar we voor staan. Maandelijks leggen we één van deze commandments uit. Deze maand is ‘cut the crap’ aan de beurt.

Eerder schreven we al over social media experts. We hebben moeite met iedereen die zich expert noemt over iets wat eigenlijk onderdeel is van een groter iets (zoals een marketingplan, of in het geval van SEO experts: website realisatie). Eén van onze Seven Commandments is dan ook: ‘Cut the crap’. We houden niet van het verkopen van gebakken lucht. We zijn liever eerlijk over wat we kunnen, en vooral in wat we niet kunnen. Kom je voor gladde praatjes, dan kan je beter bij de autohandelaar op de hoek een bakkie gaan doen. Wij voeren geen verkoopgesprekken met een hoop losse kreten, maar we maken het liever direct concreet. Dat willen we nu ook doen, in dit artikel. 

Cut the crap on your website

Er is niemand die dol is op gladde verkooppraatjes. Je kent ze wel; autohandelaren (zeker. Deze gti is van een oud vrouwtje geweest), de verkoopsters (staat u echt enig dit. Heus waar), de energieleveranciers (gratis ipad!). En iedereen wil er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf. 

Maar waarom doen we dan op onze sites hetzelfde? Waarom die wollige teksten, die gladde praatjes? Vind je het gek dat mensen snel de site verlaten?

Uit onderzoek blijkt dat mensen in enkele seconden besluiten of ze op jouw site blijven of lekker verder gaan kijken. Dus hoe zorg je ervoor dat mensen blijven? Hier zeven tips:

  1. Zorg dat je aanbod duidelijk is.
  2. Wat verkoop je? Of wat is je dienst? Als ik op jouw site kom, is het voor mij dan binnen enkele seconden duidelijk wat dat is? Dit is iets wat je zelf natuurlijk makkelijk kan nagaan, maar laat vooral een paar kennissen eens kijken naar jouw homepage en zeggen wat je product of dienst is. Kunnen ze hier niet binnen 10 seconden antwoord op geven, dan is het tijd voor actie!
  3. Loop de teksten op je website eens na.
  4. Schrijven is schrappen. En dat geldt zeker ook voor het internet. Het is een beetje afhankelijk van het onderwerp, maar mensen lezen doorgaans niet graag lange lappen tekst. Laat er dus eens een tekstschrijver naar kijken. En dan wel eentje die verstand heeft van webteksten. 
  5. Klopt je navigatie?
  6. Mensen zijn dol op conventies. Zeker op internet. Afwijken mag, maar wees er heel voorzichtig mee. Als ontwerpers willen we graag ons eigen plasje over elke site gooien, maar uit onderzoek blijkt toch echt dat jouw bezoekers bij voorkeur de navigatie bovenin of in een linkerkolom verwachten. Liever dan dus maar een wat minder creatieve site, maar wel eentje die werkt. Hou de navigatie simpel, en maak niet de fout die grote sites als werk.nl zelfs maken: een bonte verzameling van navigatie en blokjes met linkjes. (zie ons redesign van werk.nl, waar we ook aan dit gedeelte aandacht besteden)
  7. Geef antwoord.
  8. Als mensen naar jouw site komen, dan hebben ze altijd een zoekvraag in hun hoofd. Bijvoorbeeld: tot hoe laat is deze zaak open? Wat is het telefoonnummer? Kan ik ruilen? Hoe duur is product x? Onderzoek welke vragen voor jouw site relevant zijn en zorg dat de antwoorden snel te vinden zijn op jouw site. 
  9. Heet je bezoekers niet welkom.
  10. Haal per direct de ‘welkom op onze website’ weg. Ik mag toch hopen dat ik als bezoeker welkom ben! Gebruik die ruimte om direct concreet te worden.
  11. Maak het concreet.
  12. Verkoop je een dienst? Maak dan heel duidelijk waarvoor de bezoeker bij jou terecht kan, en wat het kost. Verkoop je een product? Zet dan ook duidelijk erbij wat het kost inclusief verzendkosten. Weet je wat je voorraad is? Zet het dan op je website (zorg wel dat het klopt…). 
  13. Voor webshop eigenaren: stop met kortingscodes.
  14. Steeds vaker in het wild te spotten: actie/coupon/kortingcodes. Niet doen. Het geeft mij het gevoel dat ik word benadeeld, want ik heb helemaal geen code! Wil je korting geven? Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Informeer bij je webbouwer. Weten zij het niet? Dan is het wellicht tijd om eens een deurtje verder te kijken…

Hulp nodig? Of gewoon benieuwd of jouw site de ‘cut the crap’ proef doorstaat?

Neem contact met ons op! Een tweetje of een berichtje op facebook mag ook!

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort