Love your pixels
Around Seven Commandments nummer 1: Love your pixels.
We hebben onze visie gevangen in zeven geboden: ‘Around Seven Commandments’. Stuk voor stuk zaken waar we voor staan. Maandelijks leggen we één van deze commandments uit. Deze maand is ‘love your pixels’ aan de beurt.
Love your pixels. Als kleine jongen wist ik het al. Later ga ik de reclame in. Ik had nog niet helemaal een goed beeld van wat dat dan inhield, maar ik was dol op tekenen en het leek me prachtig als je daar je beroep van kon maken. Bovendien was ‘reclame’ toen nog iets heel gewichtigs. Reclame-makers, dat waren creatieve lui die in iets te hippe kleding vanuit hun iets te hippe pand de meest prachtige slogans bedachten, en bizarre campagnes voor grote merken uitdachten. En dan vervolgens met hun prive jet naar warme oorden vlogen om de fotoshoot bij te wonen. Dat soort werk. Reclame maken dat was niet weggelegd voor de gewone man. Maar wel voor mij.
Dus ging ik keurig netjes naar het Sint Lucas, een school voor Reclame (jaja), Presentatie en Communicatie. Daar leerde ik van alles op het gebied van grafisch ontwerp, fotografie en presentatie. Maar het internet kwam ook op. Het was de tijd dat je bij angelfire een gratis website kon maken en die helemaal vol kon proppen met gif animaties. Mijn broer maakte zo’n site en zette er ‘NS Reisplanner’ als titel op en kwam op een gegeven moment zowaar hoger in de zoekresultaten dan de NS zelf. Dat waren nog eens mooie tijden. Om een lang verhaal kort te maken; ik ging me verdiepen in ‘Digital Media Design’ op de HKU en ben daar uiteindelijk Master afgestudeerd.
Vormgeven is geen hobby, het is een ambacht
Je staat er niet bij stil, maar vrijwel alles om je heen in ontworpen. Het apparaat waar je dit nu op leest, is door iemand ontworpen, de stoel waarop je zit (of de vloer waarop je staat), er is iemand geweest die daar over na heeft gedacht. Soms misschien iets te kort, maar er is over nagedacht. Ik hou van die gedachte. Het geeft mij als vormgever een warm gevoel, te weten dat ik daar deel uit van mag maken. Voor mij is vormgeven dan ook geen hobby, maar een ambacht. Vormgeven is niet iets wat ik zomaar even erbij doe, om leuke plaatjes te maken. Ik geef vorm aan identiteiten, aan ideeën, aan dromen. Dat is niet zomaar iets, en daar ben ik me bewust van. Ik wil daarom trots kunnen zijn op elke pixel van mijn werk. Verkwisting van pixels is een schande voor het vak. Ik heb er moeite mee om sites als werk.nl of linkedin.com te zien, omdat ik weet dat het zoveel beter zou kunnen. De zoveelste parfum advertentie met een knappe vrouw in zwoel licht, ik kan het niet verdragen. (Wie trapt daar überhaupt nog in? Zou er nou echt iemand zijn die denkt: oh wow, als ik die parfum koop dan wordt mijn leven ineens super intens spannend) Daarom dwing ik mezelf ontwerpen te maken waar ik van kan houden, en waar anderen ook trots op kunnen zijn.
Ik word wel eens pixelmoe. En jij ook. Onze hersens hebben al geleerd banners zoveel mogelijk te negeren. Popups worden afgehandeld volgens het verbreek-het-record-wegklikken principe. Stuk voor stuk pixels die misbruikt worden. Door de jaren heen hebben we ons erop aangepast, maar ondertussen is er daardoor wel een soort haat richting advertenties ontstaan. Bij Around Seven geloven we dat dit anders moet. Hoe? Dat vertellen we de komende maanden via facebook, twitter en hier op ons blog. Eerder een afspraak maken mag natuurlijk altijd 😉 Kijk op onze site voor meer info.
Volgende maand behandelen we ‘sharing is caring’. Wil je al onze commandments nog eens nalezen? Dan kan op onze site.
Wil je ook een liefdevol ontwerp, of gewoon een keer kletsen over hoe jouw bedrijf zichzelf beter kan profileren? Bel gerust, of plaats een reactie hieronder. See you around!
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.