Sharing is caring
Around Seven Commandments nummer 2: Sharing is caring.
We hebben onze visie gevangen in zeven geboden: ‘Around Seven Commandments’. Stuk voor stuk zaken waar we voor staan. Maandelijks leggen we één van deze commandments uit. Deze maand is ‘sharing is caring’ aan de beurt.
Mensen zijn dol op gratis spullen. Zet je tuintegels op marktplaats en vraag er 10 euro voor, dan ben je ze binnen een paar dagen waarschijnlijk wel kwijt. Zet je ze erop met de melding ‘gratis af te halen’ en je hebt binnen tien minuten meerdere belletjes gehad. Gegarandeerd. Gratis iets krijgen is top. Gratis iets weggeven is een ander verhaal. Daar zijn we iets minder makkelijk mee. Laat staan bedrijven.
Ik ga mijn kennis niet weggeven
Dat is een veelgehoord argument. Als je jouw werkwijze openbaar maakt, of spullen gratis weggeef, dan kan ik de tent wel sluiten. Waarom zouden mensen dan nog bij mij komen? Mis! Mensen komen bij je, omdat jij de expert bent, en je dus meerwaarde biedt buiten alle dingen die je gratis met ze deelt. Is dit niet het geval, vraag jezelf dan af je überhaupt wel zinnig bezig bent. Nee, weggeven triggert juist wederkerigheid. Aartjan van Erkel omschrijft het in zijn boek ‘Verleiden op internet’ als volgt:
zodra klanten je cadeau accepteren, moeten ze op zoek naar een manier om het sociaal wenselijke schuldgevoel dat ze daarbij krijgen af te kopen.
Let op, je moet het niet gaan omdraaien en stiekem eerst verlangen dat de ander eerst wat van je koopt. Dus niet pas de korting geven als iemand iets koopt. Want doordat je de klant vraagt om eerst zijn tegenprestatie voor jouw cadeau te doen, komt hij niet bij je in het krijt te staan.
(…)Hij heeft zijn morele verplichting om iets terug te doen namelijk al ingelost op het moment dat jij het cadeau geeft dat je als lokkertje voor zijn neus hebt laten bungelen.
Beter dus om gewoon op voorhand al iets te geven. Maar hoe doe je dat dan?
Je kan niet zomaar gratis spullen weggeven. Toch?
Niet verstandig inderdaad. Er moet wel geld verdient worden natuurlijk. Maar hetgeen wat je weggeeft hoeft niet altijd iets materieels te zijn. Denk ook eens aan het geven van aankoop suggesties (bijvoorbeeld bij de aankoop van een playstation: heb je al een HDMI kabel in huis? Deze levert Sony er namelijk niet standaard bij), of het geven van beoordelingen van andere klanten zodat de bezoeker beter kan bepalen of hij een goede koop doet, of geef cadeautips. Deel je kennis ook via social media ,of schrijf eens een blogpost 😉 Wees niet bang dat mensen je dan niet meer nodig hebben. Het is eerder tegenovergesteld. Door veel te delen word je eerder als expert gezien en wordt de kans alleen maar groter dat ze je inhuren. Bovendien kan je, als je veel linked naar je eigen website, je traffic verhogen. Gratis SEO!
Help de ander eens
Zonder het verhaal van de barmhartige samaritaan te willen herhalen; doe eens wat voor de ander. Dat klinkt logisch, maar in dat verhaal gingen de mensen waarvan je zou verwachten dat ze zouden helpen, juist voorbij aan de gewonde man. Het was alsof iemand een vraag stelde over zoekmachine optimalisatie, en de SEO specialist en de webdeveloper snel de andere kant opkijken, terwijl de Windows expert rustig de tijd neemt om antwoord te geven. Kijk dus goed waar de mogelijkheden liggen. Ik geloof erg in het principe ‘what goes around comes around’. In de positieve zin dan. Mensen zullen eerder over je praten als jij gratis wat tips geeft, of eens wat toestopt, ze zijn eerder geneigd iets terug te doen. Misschien is het in jouw vakgebied lastig om te achterhalen waarmee je mensen zou kunnen helpen, probeer dan gewoon eens een zoekactie in google of op twitter. Zo liepen wij laatst tegen de vraag aan ‘hoe werkt twitter nou eigenlijk’ en schreven er diezelfde dag nog een blogpost over. Dat kost misschien even tijd, maar uiteindelijk levert het ons ook weer wat naamsbekendheid op als dat de blogpost gedeeld en gelezen wordt. Als financieel expert ga je geen vragen over social media beantwoorden, maar zou je bijvoorbeeld wel veel mensen op weg kunnen helpen op diverse fora over dit onderwerp. Als slager beantwoord je wellicht geen vragen op fora (hoewel, je zou best eens wat tips kunnen geven over bereiding of iets dergelijks) maar zou je wel kunnen kijken wat er aan nood is in de buurt. Denk bijvoorbeeld eens aan de voedselbank.
Onze aanpak
Wij zijn actief op quora, dribbble, twitter en facebook. En daar komen steeds meer kanalen bij (google+ laatst nog bijvoorbeeld). Zo zijn we in ieder geval bereikbaar. Mochten mensen vragen hebben dan weten ze ons te vinden. En vice versa. Als wij een vraag tegenkomen die ons vakgebied raakt dan proberen wij die te beantwoorden. Probeer ons gerust uit!
Daarnaast helpen we graag vakgenoten een handje. We vinden het onzin om alles voor onszelf te houden. Dus delen we weleens een psd (freebies, zoals deze Xiaomi mi2 mockup), of een tip, of twitteren wat inspiratie linkjes. En we werken soms mee aan de ontwikkeling van een product; een paar weken geleden lanceerden we bijvoorbeeld gratis een Opera plugin voor Iceber.gs. Verwacht binnenkort op dit blog nog wat nieuwe freebies!
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.