Talk human
Around Seven Commandments nummer 4: Talk human.
We hebben onze visie gevangen in zeven geboden: ‘Around Seven Commandments’. Stuk voor stuk zaken waar we voor staan. Maandelijks leggen we één van deze commandments uit. Deze maand is ‘talk human’ aan de beurt.
Talk human sluit erg aan bij het onderwerp van vorige maand: Cut the crap. Het gaat erom dat we bij het maken van een website ineens de neiging hebben om ingewikkeld te gaan doen. Waar moet je op letten? In dit artikel geven we je tips die kunnen helpen bij het maken van een betere site. Veel van deze tips zijn overigens ook prima te gebruiken in folders e.d,
1. Praat normaal
Als het goed is heb je nagedacht over je taalgebruik, en dit vastgelegd als onderdeel van de branding van je bedrijf. Tutoyeer je, of kies je bewust voor wat afstandelijker en ga je voor ‘u’. Dit kan wel degelijk verschil maken in hoe mensen jou of jouw bedrijf ervaren. In beide gevallen geldt: praat normaal. Maak zaken niet ingewikkelder dan ze zijn. Zorg ervoor dat mensen jouw herkennen als ze jouw teksten lezen, zodat er geen mismatch is wanneer ze later met je in gesprek gaan. Of je moet het prettig vinden je heel krampachtig anders voor te doen 😉
2. Jip en Janneke, helemaal zo gek nog niet.
Schrijf je teksten voor de website of folder van je bedrijf, laat deze dan altijd lezen door iemand die totaal geen verstand heeft van de materie waar jij je mee bezig houdt. Je zal merken dat je stiekem toch vaktermen gebruikt of er automatisch vanuit gaat dat mensen “dat toch wel zullen snappen”. Maak het zo simpel mogelijk. Ik noem het altijd jip-en-janneke-taal en heb ervaren dat lezers het als prettig ervaren als ze ingewikkelde materie in gewoon simpel nederlands uitgelegd krijgen. Dat kan betekenen dat je niet helemaal de diepte in gaat, maar vraag jezelf eens af of dat wel nodig is op je website of in die flyer…
Wees niet bang dat mensen jouw capaciteiten in twijfel trekken als je jip-en-janneke-taal gebruikt. Het toont juist aan dat je echt verstand van zaken hebt, want pas als je echt ergens verstand van hebt kan je het ook goed en helder uitleggen.
3. Wees consequent
Wanneer je gekozen hebt te tutoyeren, doe dit dan consequent. Dat geld uiteraard ook voor de andere stijlelementen van je teksten. Laat je teksten bij voorkeur schrijven door één iemand (het liefst jijzelf!) of laat ze in ieder geval nalezen door één persoon. Zeker bij een wat jovialer taalgebruik is het funest als er ergens ineens staat ‘hartelijk dank voor uw aanschaf, wij nemen uw bestelling zo spoedig mogelijk in behandeling..’; weg is de zorgvuldig opgebouwde merkbeleving.
Voer de tone-of-voice overal goed door, dus ook op twitter (train je webcare team!) op facebook, in e-mails, nieuwsbrieven, offertes en facturen.
4. Let op de details
Verschil maak je in de details. Websites worden vaak gebouwd met een Content Management Systeem (CMS) waardoor je zelf enige controle hebt over de teksten op je website. En door goed alle pagina’s van je website of app door te klikken haal je de inconsequente teksten of typefoutjes er doorgaans wel uit. Maar vaak worden de teksten aan de achterkant vergeten: de foutmeldingen, de mailtjes (denk aan de mail die iemand krijgt bij het aanmaken van een account, of bij het afronden van een bestelling) en de teksten van buttons en banners. Heb je een webshop, let dan even extra op bij de pagina waar je terecht komt nadat je een bestelling hebt geplaatst, en op de pagina’s/teksten die verschijnen als er iets niet goed gaat.
Wat betekent het voor ons?
Talk Human houdt voor ons in: gesprekken zonder onnodige vaktermen, en waar we ze wel gebruiken leggen we ze graag uit. Geen offertes van 30 kantjes waarvan 20 pagina’s blabla-koop-dit-nu-teksten en 8 pagina’s indekken. Maar gewoon van te voren duidelijk bespreken wat de verwachtingen zijn, die vastleggen en gaan voor een prachtige samenwerking. Dat betekent ook dat we soms zelfs zonder contract of offerte werken. En ja, daardoor gaan we soms op onze bek, maar dat nemen we dan voor lief.
Het betekent ook dat je bij ons geen gladde verkooppraatjes krijgt. Je praat met de mensen die direct betrokken zijn bij jouw project en er dus ook alles van af weten. Geen strakke pakken en vlotte babbels, maar vriendelijke lui met verstand van zaken.
Wil je ons eens uittesten en kijken of we in een gesprek net zo zijn als op ons weblog? Neem dan contact met ons op! 🙂
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.