Case study: Ontwerp Online bijbel (Biblebooster)
Introductie
In elk land heb je een bijbelgenootschap. In Nederlands is dat bijvoorbeeld het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG).
“Het NBG brengt de Bijbel dichtbij. Onze missie is dat iedereen wereldwijd de Bijbel kan ontdekken, ervaren en doorgeven. Het NBG vertaalt en verspreidt de Bijbel wereldwijd. ” – Website NBG, sept 2022
Uiteraard zijn de bijbelgenootschappen online ook flink actief. In Nederland kennen we bijvoorbeeld debijbel.nl. Elk land heeft zo zijn website.
Wereldwijd werken deze bijbelgenootschappen samen en bundelen ze hun krachten. Online doen ze dit o.a. in de vorm van Biblebooster:
“BibleBooster provides a website and a mobile app which focus on optimising the experience of online Bible reading and supporting Bible engagement. It can serve the needs of those with little or no experience in Bible reading, as well as people with deep knowledge of Scripture.
It is the only digital Bible platform that enables you to combine Bible text with your own content, providing a strong, customisable digital presence for your Bible Society.” – Website Biblebooster, sept 2022.
(Biblebooster heette voorheen IBEP)
Compleet nieuw ontwerp
Voor dit digitale platform heb ik een compleet nieuw ontwerp uitgewerkt, waarbij de nadruk lag op het verbeteren van de gebruikerservaring (UX).
Hiervan zullen alle bijbelgenootschappen wereldwijd gebruik van maken.
Op dit moment worden bestaande sites omgezet naar het nieuwe design, debijbel.nl is deze maand live gegaan.
Van wireframes en prototypes tot ontwerp
De sites zijn behoorlijk uitgebreid. Een aantal heeft betaalde features zoals een studiebijbel of toegang tot specifieke vertalingen. Er bestaat dus een hele range aan sites variërend van vrij eenvoudig tot enorm uitgebreid. Alles binnen die range moest passen in het nieuwe design.
We zijn gestart met wireframes. Er waren naast de variatie aan type sites namelijk ook nog wat hoofdbrekers die teveel tijd zouden hebben gekost als we meteen waren gaan ontwerpen.
Dit project is mobile-first aangepakt. Niet alleen omdat dit een flinke groep gebruikers is, maar ook omdat daar in de vorige versie van het design de meeste pijnpunten zaten. Denk bijvoorbeeld aan het makkelijk vergelijken van vertalingen, het filteren van zoekresultaten of het bekijken van Aanvullende content of studiebijbel materiaal
Voor de belangrijkste flows hebben we een prototype gemaakt. In dit geval zelfs in HTML, omdat dit voor mij het snelst werkte. Zo hebben we bijvoorbeeld het schakelen tussen meerdere vertalingen kunnen testen.
Na deze fase ben ik gaan ontwerpen. Daarbij was een extra uitdaging dat het om een ontwerp ging dat meerdere huisstijlen moest kunnen ondersteunen (iedere Bible society heeft zijn eigen logo en kleurtjes).
Ontwerp desktop en mobiel
Het ontwerp is uitgewerkt voor desktop en mobiel.
Wat is er beter geworden?
- Vanaf de homepage ingangen naar veelgebruikte site onderdelen
- Meer ruimte voor content op de homepage
- Vers van de dag mobile friendly
- Sneller zoeken
- Zoekresultaten duidelijker opgesplitst
- Quick preview van bijbelteksten direct vanuit zoekresultaten
- Makkelijker verschillende bijbelvertalingen vergelijken
- Bijbelvers delen kan nu makkelijker
- Notities en opgeslagen verzen hebben een flinke update gekregen. Het is hierdoor bijvoorbeeld makkelijker om studies voor te bereiden
- Contentpagina’s strak getrokken en voorzien van extra opties
- En nog veel meer…. 🙂
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.