WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Ontwerp huisstijl gemeente Katwijk

10-02-2021, Projecten

Ontwerp huisstijl gemeente Katwijk

Ik kreeg een mailtje van Willy-Janne. Ze had mijn blogpost gelezen over Dynamic Identities. Of ik niet eens wilde komen praten over of we hier ook voor de gemeente Katwijk iets mee konden.

Ik wist wel dat ik dit project niet alleen wilde draaien. Dus vroeg ik Michiel Kokee (nu partner bij Underdock) of hij samen met mij dit project aan wilde gaan. Samen trokken we dus richting Katwijk. Het was nog even spannend want er waren nog wat lokalen partijen in de race maar uiteindelijk viel toch de keus op team Ivo & Michiel. Tof!

De uitdaging

De huisstijl van de gemeente draaide alweer een tijdje mee. In de praktijk bleek dat er weinig speelruimte was; het ontbrak aan elementen om genoeg te kunnen variëren. Ook vroeg de gemeente zich af of de uitgangspunten van destijds nog steeds wel van toepassing was op het huidige Katwijk. Moest de hele huisstijl op de schop of konden we nog verder bouwen op wat er al stond?

De aanpak

Kernwaarden onderzoek

Om te bepalen of de kernwaarden van de huisstijl nog relevant en kloppend waren hielden we een kernwaarden onderzoek. We organiseerden een kernwaarden samenkomst, lazen onderzoeken over Katwijk en keken goed naar de resultaten van het ‘Toekomst van Katwijk’ onderzoek.

Kernwaarden sessie in Katwijk

Sluit het logo nog aan?

Na het kernwaarden onderzoek hadden we helder dat er een aantal kernwaarden nadrukkelijker naar voren mochten komen (zoals no-nonsesne en verenigd) maar dat de kernwaarden in de basis nog klopten. We besloten daarom geen nieuw logo te ontwikkelen maar het huidige logo meer naar nu te trekken.

Het nieuwe logo is een uiting van een belangrijke kernwaarde: no-nonsense

Als beeldmerk gebruiken we de karakteristieke K van Katwijk, die we ten opzichte van de vorige versie verder geabstraheerd hebben. Om het no-nonsense aspect beter naar voren te laten komen.

Meer mogelijkheden

Eén van de problemen van de vorige huisstijl was het gebrek aan elementen om mee te variëren. Hierdoor was het moeilijk om binnen de huisstijl te voldoen aan de vraag om voor veel verschillende doelgroepen (van jong tot oud) hele diverse uitingen te kunnen maken (van informatie over een gemeentebesluit tot een jongerencampagne over vuurwerk, bijvoorbeeld).

Katwijk bestaat uit drie dorpen, vier kernen en vijf wijken . Ze hebben ieder hun eigen karakter maar horen ook duidelijk bij elkaar. Op basis van hun geografische vormen ontwikkelden we grafische elementen die als belangrijke bouwstenen voor de huisstijl dienden. Door deze vormen te combineren ontstaan er steeds nieuwe vormen die samen toch een eenheid vormen.

Geografische vormen als basis voor speelse grafische bouwstenen

De vormen gebruiken we ook als drager van het beeldmerk

Ook hebben we het kleurenpalet uitgebreid. We hebben ons daarbij laten inspireren op de omgeving (duinen) en het effect dat de zon heeft op de omgeving (verschillende tinten).

Geïnspireerd door de omgeving: het kleurenpallet van de gemeente Katwijk

Door te spelen met de nieuwe vormen en kleuren heb je als ontwerper nu legio mogelijkheden om diverse uitingen te maken die toch herkenbaar als afzender Katwijk hebben.

Een aantal van de voorbeeld covers en één van de vele InDesign templates die we ontwikkelden.

Concept vuilniswagen bestickering

We ontwikkelden social media templates voor Twitter, Facebook en Instagram

Resultaat

Een solide huisstijl, gebaseerd op de kernwaarden van Katwijk, met voldoende mogelijkheden om hele diverse uitingen te maken die samen een duidelijke eenheid vormen.

We zijn er trots op.

Wil je ook zo’n fraaie huisstijl? Dat kan!

We denken graag met je mee op het gebied van strategie, branding en de vertaling hiervan naar offline en online. Ik doe slechts één huisstijl project tegelijk zodat ik me er volledig op kan richten. Wees er dus op tijd bij!

Neem contact met me op

 

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort