WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Redesign werk.nl

13-02-2016, Projecten
Redesign werk.nl. Door Around Seven

Redesign werk.nl

https://www.aroundseven.nl/werknl-redesign

Steeds meer mensen komen ermee in aanraking: werk.nl. Een site die miljarden heeft gekost, maar met veel problemen kampt. Ik kwam ermee in aanraking toen ik mijn baan kwijt raakte en graag voor mezelf wilde beginnen met behoud van uitkering (nou ja, wat er dan nog van over blijft). Echt letterlijk avonden lang was werk.nl slecht bereikbaar, terwijl ik documenten moest uploaden. Mijn werkcoach gaf me gelukkig zijn e-mailadres zodat ik hem nog wel kon bereiken. De site is op zijn zachts gezegd instabiel. En gedateerd. Het is duidelijk dat er heel hard over werk.nl is nagedacht, maar op de verkeerde manier. Ik schat in dat het een heel stroperig project is geweest, wat té lang heeft geduurd en wat teveel gebouwd is op compromissen. Het resultaat is een site die bulkt van de features, bij elkaar gehouden door allerhande navigatieblokjes die soms geen enkele relatie met elkaar lijken te hebben. Het maakt het er allemaal niet gebruiksvriendelijker op. En dat is eigenlijk schandalig voor een site waarvan zoveel mensen afhankelijk zijn, en verplicht zijn om te gebruiken.
Ik besloot een nieuwe opzet te maken, om te laten zien hoe het ook zou kunnen.

Bekijk de nieuwe opzet

image
image
image

Wat is er anders

De homepage is vrijgemaakt van alle overbodige navigatielinkjes en uitleg teksten. De huidige site stikt van tekstjes die uitleg geven, hetgeen volgens mij aantoont dat de site gewoon niet intuïtief is. Bovendien leiden ze vaak af, dus weg ermee. De blokken zijn gebleven, want die geven de bezoeker wel direct richting. Nieuw is een prominente zoekbalk. Het idee is dat mensen niet meer door allerlei menu’s hoeven, maar direct op kunnen zoeken waar ze naar op zoek zijn. Dat kunnen vacatures zijn, maar ook informatie zoals sollicitatietips of veelgestelde vragen. We hebben geprobeerd om het aantal lijstjes van linkjes en losse tekstjes te beperken, hetgeen voor een hoop rust op de pagina zorgt.
De doelgroep van werk.nl is divers, alle lagen van de bevolking komen ermee in aanraking. Dus ook mensen die normaal gesproken niet zo vaak online te vinden zijn. De huidige versie van werk.nl komt op diverse pagina nogal overweldigend over. Veel verschillende knoppen, veel lijstjes met navigatielinkjes, veel formulieren. Terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is.
Want waarvoor komt een bezoeker?

  • iemand wil een uitkering aanvragen want hij/zij is ontslagen
  • iemand heeft een uitkering en wil wat doorgeven
  • iemand heeft een uitkering en zoekt een baan
  • iemand dreigt zijn baan te verliezen en wil weten waar hij/zij aan toe is

En wat moet er dan kunnen?

  • iemand moet snel een uitkering kunnen aanvragen
  • iemand moet eenvoudig kunnen inloggen en daarna direct zijn taken kunnen doen
  • iemand moet kunnen zoeken naar banen (vacatures)
  • iemand moet eenvoudig een berekening kunnen maken, en kunnen lezen waaraan hij/zij toe is.

Hoe hebben we dit verwerkt in de nieuwe opzet?

  • duidelijke ‘uitkering aanvragen button’
  • duidelijke, prominente inlogbutton
  • groot zoekveld, direct aan de slag
  • een aantal relevante links om de gebruiker op weg te helpen, en daarnaast het al eerder genoemde zoekveld.

Niet perfect Disclaimer

imageDisclaimer Deze opzet voor werk.nl is gemaakt in zo’n drie dagen, tussen andere opdrachten door. Miljarden zijn er inmiddels aan werk.nl besteed. Wat ons betreft ontzettend zonde van het geld. Onze opzet is verre van volledig, en ook op onze opzet is van alles op en aan te merken, maar we hebben willen aantonen dat het in ieder geval anders kan. En dat zoiets geen miljarden hoeft te kosten.

We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. Laat een reactie achter.

We zijn ook te vinden op facebook en twitter. En neem eens een kijkje op onze website (we hebben nog ruimte voor een paar opdrachten).

Nog even alles op een rijtje

Nieuwe vormgeving werk.nl
Presskit (screenshots + persbericht)
Onze website.

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort