WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Meer omzet, minder tekst

21-03-2016, UX
Blog. Around Seven

Meer omzet, minder tekst

Een tijdje terug zei iemand tegen mij: “jij bent best wel goed met tekst. Moet je wat mee doen man!”. Dat streelde mijn ego natuurlijk, want ik vind het inderdaad erg leuk om met tekst bezig te zijn. Ik schrijf graag. En ik zie het als onderdeel van mijn vak.
[bctt tweet=”UX bestaat niet alleen uit mooie plaatjes en een goed interactie model maar voor een groot deel uit tekst!”]

Ga maar na: als je op een website binnenkomt, wat doe je dan? Je scant de koppen. En als daar iets tussen zit waar je naar op zoek was, dán kijk je verder. En wat zorgt ervoor dat je in een bestelproces door gaat? Dat tekstje onder de knop, waarin je gerustgesteld wordt: je kan altijd nog ruilen.

hofstaete-website

Vorig jaar maakte ik de website van Hofstaete. Voordat ik begon met het ontwerp hebben we samen bepaald wat we wilden vertellen maar zijn we nadrukkelijk ook in de huid gekropen van de bezoeker: als ik de site van Hofstaete bezoek waarom doe ik dat dan? En wat zou ik dan minimaal willen kunnen vinden? Op basis daarvan hebben we een site neergezet die in 5 pagina’s en een aantal video’s alles vertelt wat we willen vertellen en ook aansluit op wat de bezoeker verwacht te treffen.
Belangrijk in de realisatie van deze site was wederom tekst. Dit hebben we o.a. gedaan op tekstgebied:

  • Op elke pagina een duidelijk intro kop waarmee de pagina wordt samengevat
  • korte zinnen, korte paragrafen
  • goede scanbare tussenkoppen
  • werken met bullet lists (6 redenen om voor Hofstaete te kiezen)
  • onder het logo een tagline die de werkzaamheden van Hofstaete samenvat

Het grappige is, er zit eigenlijk heel weinig beeld in deze website maar je mist het geen moment. De beelden die we gebruiken hebben een functie; ze laten bijvoorbeeld de software zien die Hofstaete ontwikkelt, of ze beelden een specifieke doelgroep uit. Maar de focus ligt echt op de tekst; de inhoud. En ik  zie dat steeds meer gebeuren. [inlinetweet prefix=”” tweeter=”” suffix=””]Het visuele wordt minder belangrijk en de inhoud komt centraal te staan en het verschil ten opzichte van de concurrentie zit hem in micro copy.[/inlinetweet] De kleine tekstjes onder een knop, de tekst in de knop zelf, de tagline, de foutmeldingen, etc.

Hoe zit dat nou met die ‘meer omzet, minder tekst’ van jou?

Ondernemers zijn vol passie over hun onderneming. Ze vertellen er dolgraag over. En dat zie je helaas vaak terug op de website. Enorme verhalen over de geschiedenis, de missie, over de visie, over het bedrijfspand en ga zo maar door. Wake up call! Mensen lezen niet online. Je moet ze in een paar seconden overtuigen of ze zijn weg. Ga je bezoekers dus niet lastig vallen met headers die om de seconde wisselen, ellenlange teksten of juist te weinig teksten!

Een paar weken geleden waren we bezig met de ‘what’ van we are sure. We zaten met het team aan tafel en begonnen met drie of vier zinnen die uitlegden wat we are sure nou precies deed. Het was de kern die we probeerden te vatten in die paar regels tekst. Die vier zinnen werden er twee, de twee zinnen werden één lange zin en uiteindelijk kwamen we tot een zin waarbij elk woord een functie had en exact uitlegde wat we wilden. Schrijven is schrappen. En zo pakken we veel teksten aan. Op de website zie je daarom nu geen lange teksten staan maar proberen we iedere alinea van waarde te laten zijn zodat we de bezoeker zo min mogelijk vermoeien met nietszeggende content.

Vanmorgen zat ik bij Dominique van DOEN en hoewel we al eerder flink geschrapt hebben in teksten gaan we nu weer een stapje verder en gaat Dominique nog eens kritisch kijken welke zinnen weg kunnen en zelfs welke pagina’s weg kunnen. Ik daag je uit dat ook eens te doen. Kijk eens kritisch naar je teksten. Probeer vanuit de ogen van de bezoeker jouw website eens te scannen of nog beter: laat iemand anders dat doen en aan jou vertellen wat jouw bedrijf doet, voor wie ze dat doen, hoe ze dat doen en waarom ze nou juist bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent.

Laat je even weten hoeveel je hebt kunnen schrappen?

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort