Een nieuwe website. Is dat nou wel nodig?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik bij mijn eerste website helemaal lyrisch was over het feit dat je met een simpele klik de hele layout van je website kon veranderen. Iedere week probeerde ik wel een ander thema uit. Hoppa: de hele site in zwart en geel, hoppa: de navigatie links i.p.v. rechts, hoppa: toch maar weer terug naar groen en paars. Op zich prima, want ik was destijds waarschijnlijk toch meestal de enige bezoeker (ik praat over pakweg 15 jaar geleden). Die drang om te vernieuwen hebben veel mensen, want het kan altijd mooier. Toch?
Fout.
Als je net als ik ondernemer bent, dan heb je (neem ik aan) een website. En niet omdat je graag een gelikte site online wilde bezitten, maar omdat je iets wil verkopen, of wil dat de bezoeker iets doet op jouw site, bijvoorbeeld contact met je opnemen of informatie aanvragen. Het is onderdeel van je business. Misschien zelfs wel je core business. Je wil dus dat je site wérkt, dat hij zorgt dat jouw doelen behaalt worden. De verleiding om dan eens in de zoveel tijd helemaal opnieuw te beginnen en het allemaal nog beter te doen is groot, maar opnieuw beginnen is waarschijnlijk helemaal niet nodig. Ik leg je uit waarom.
Ontwerp is niet belangrijk
Zo, ik heb het gezegd. Oké, het is wel heel zwart wit, maar ben je ooit wel eens op een site afgehaakt omdat je hem niet mooi vond? Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk ben je wél afgehaakt omdat de site niet goed werkte, omdat je niet kon vinden wat je zocht, omdat de geboden informatie niet voldoende was, of de prijs te hoog, of omdat de site tergend langzaam was.
Jouw klanten willen vooral goed geholpen worden, en de vormgeving is daarbij echt secundair. Zorg eerst dat je content op orde is.
Wanneer heb je voor het laatst je teksten doorgelopen? Heb je een formulier op de site, wanneer heb je dat dan voor het laatst getest? En heb je toen ook gelet op de teksten bij de foutmeldingen, de bedankpagina, de bevestigingsmail?
Heb je alle content goed op orde, kijk dan eens naar de interactie.
Hoe klikt jouw bezoeker door de site heen en waar zitten dan de pijnpunten? Tools als hotjar kunnen enorm helpen om inzicht te krijgen in het gebruik van je site. Is je navigatie nog wel logisch, of is deze in de loop der jaren zo gegroeid dat je door de bomen het bos niet meer ziet? En is het op elke pagina duidelijk voor de bezoeker wat er verwacht wordt? Zijn er duidelijke Call To Actions (CTA’s) en loopt de pagina niet dood? (ik zie het nog zo vaak, eenmaal aangekomen onderin de site, loopt het dood: ik kan niks meer, behalve het aanklikken van de disclaimer en Privacy voorwaarden. Heb ik meestal geen behoefte aan. Herhaal dus onderin nog een keer de CTA, of zorg dat mensen door kunnen lezen door gerelateerde artikelen of producten te tonen)
En ten slotte. Kijk eens naar het ontwerp.
Als laatste pas naar het ontwerp kijken? Serieus?
Ja, serieus. Maar vergeet die laatste stap niet! Ik zeg niet dat ontwerp niet belangrijk is, want het kan zeker verschil maken. Een goed ontwerp zorgt voor rust op de pagina, kan de bezoeker sturen (bijvoorbeeld door slim kleurgebruik), en maakt de ervaring simpelweg prettiger. Maar een ander lettertype zal doorgaans niet snel voor hogere conversie zorgen. Als je aan de slag gaat met het design, zorg dan dat de basis eerst goed is: voldoende contrast, goede leesbaarheid, herkenbare links en buttons, etc. Ga pas daarna tweaken met kleurtjes van buttons, verschillende afbeeldingen, etc.
Maar, maar, jij hebt net zelf een nieuwe site!
You got me. Klopt. Er zijn redenen om wel opnieuw te beginnen. Ik zal vertellen waarom ik wél helemaal opnieuw ben begonnen.
Ik startte Around Seven ongeveer 4 jaar geleden. Ik werkte bij Brightin als vormgever, maar deed er ook veel frontend werk (bouwen aan de voorkant van websites) onder andere voor Zapp en Zappelin. Langzaam maar zeker heb ik mijn loondienst afgebouwd, en Around Seven opgebouwd. Op het begin deed ik eigenlijk nog van alles: drukwerk, sites en apps ontwerpen, en sites bouwen. Op de site die ik toen bouwde liet ik vooral zien aan welke projecten ik op dat moment werkte, en welke projecten ik had afgerond. En ik vertelde kort wat over mijzelf en waar mensen mij voor konden inhuren. ‘Know your strength’ was één van de Seven Commandments die ik ook op mijn site had staan: weet waar je krachten liggen, en waar je beter iemand anders voor kan vragen. De laatste jaren heb ik gebruikt om die focus helder te krijgen: waar ligt mijn kracht, en waar wil ik me nou echt op richten. Nou, mijn kracht ligt in het optimaliseren van gebruikerservaringen. Eigenlijk wat ik ook in deze blogpost beschrijf: hoe zorg je ervoor dat de ervaring van de gebruiker/bezoeker zo optimaal mogelijk is. Voor de klant, maar ook voor jouw onderneming. Alles wat daarbij komt kijken vind ik reuze interessant, dus ik ben dolblij dat ik precies voor dat soort projecten word gevraagd. Dat betekent ook dat ik zelf geen sites meer bouw (ook mijn eigen site heb ik door iemand anders laten bouwen), en dat ik soms nee verkoop als ik gevraagd word voor projecten die eigenlijk niets te maken hebben met UX (User Experience).
Ik vond dat mijn site dat verhaal niet goed vertelde. Die ene pagina die ik had toonde wel goed mijn werk en gaf een eerste aanzet tot wat ik wilde vertellen, maar was te summier. Ik ben van een Onepager gegaan naar een site met vijf pagina’s waarin ik uitgebreider uitleg waar mijn toegevoegde waarde zit, en wat ik voor je kan betekenen. En dat had simpelweg niet gepast binnen mijn oude site. Dus in dit geval mocht het, vind ik. 🙂
Ik twijfel toch nog, kan ik niet ook beter opnieuw beginnen?
Dat ligt aan een aantal zaken. Heb je veel of weinig bezoekers, is je site heel groot of – zoals in mijn geval – slechts een Onepager, wordt je site goed gevonden of niet, etc. Ik snap dat het als ondernemer best lastig is om in te schatten of je eigen site nog wel goed genoeg is. Voel je vrij om contact met me op te nemen, want daar heb ik nu zelfs een speciale pagina voor ingericht: neem contact met me op.
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.