Waar moet je op letten bij het maken van een webshop
We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan het ontwerp van een webshop. Het plan is om hier een wordpress / WooCommerce thema van te maken, omdat we zagen dat daar nog wel ruimte was voor verbetering. In deze blogpost delen we de ervaringen die we de afgelopen jaren opgedaan hebben tijdens het ontwerpen van webshops en waar we op gelet hebben tijdens het ontwerp van het thema. We geven je tips voor als je zelf aan de slag gaat met het ontwerpen of bouwen van een webshop.
Responsive
De meeste mensen kruipen lekker achter hun desktop pc als ze online gaan shoppen maar steeds vaker kopen mensen vanuit hun luie stoel: zo’n 11% van alle online aankopen gebeurd op een mobiel apparaat waarbij het grootste deel op tablets wordt gedaan. Werkt je site slecht op tablets, dan kost dat dus simpelweg omzet. Natuurlijk kost het meer tijd (en dus meer geld) om jouw winkel hierop aan te passen, maar dat bedrag verdient zichzelf wel degelijk terug. Denk ook niet te makkelijk “als mensen echt mijn product willen kopen, dan starten ze wel even hun pc op” want de slechte ervaring hebben diezelfde mensen nog op hun netvlies staan. Je staat meteen in de min.
Start dus meteen met een responsive site. Responsive wil zeggen dat de site zich aanpast naar het apparaat waar het op bekeken wordt. Een mobieltje is nu eenmaal een stuk smaller dan een desktop, dus moet bijvoorbeeld het menu anders weergegeven worden, de opbouw van de pagina is doorgaans anders en bijvoorbeeld teksten moeten wat groter. Je bouwt dus geen aparte site(s) voor mobiele devices, maar zorgt ervoor dat jouw site op al die devices (desktop, tablet, mobiel) goed wordt getoond. Hou hier tijdens het ontwerpen direct al rekening mee, want het vraagt wel wat extra denkwerk. Tip: begin met je mobiele site, en werk deze uit naar tablet, en vervolgens naar desktop. (het mobile first principe)
Wees niet bescheiden
Als mensen naar jouw webwinkel komen, dan komen ze om te kopen. Daar mag je vanuit gaan. Er is dus niks mis mee om jouw topdeals meteen in de etalage te gooien, en de bezoeker meteen aan de slag te laten gaan. Zorg daarom voor een duidelijke navigatie, en een lekkere dikke zoekbalk. Zet daarbij in de buurt ook direct redenen waarom mensen bij jou zouden moeten kopen (usp’s).
Bol.com: navigatie links, grote zoekbalk, duidelijke USP’s en meteen een aantal deals
Coolblue: Bovenaan meteen de UPS’s, daaronder navigatie, grote zoekbalk en een aantal knallende aanbiedingen
Niks mis dus met een beetje opscheppen, ook al voelt het misschien wat tegennatuurlijk.
Verleid de bezoeker
Je hebt de bezoeker binnen, maar hoe zorg je ervoor dat hij/zij tot aankoop overgaat? Verleid de bezoeker! Dit kan op een aantal manieren. Prijs is er natuurlijk eentje, maar er zijn er meer.
- wees compleet. Duidelijke specificaties, met de belangrijkste als bullets, geven de klant een stukje zekerheid en bevestiging
- wees eerlijk: toon bij een product plus- en minpunten, en toon daarbij ook alternatieven. Schrijf ook een duidelijke productomschrijving zodat mensen weten wat ze kopen
- toon aantallen. Vraag je mensen om lid te worden? Toon dan het aantal leden. Vraag je mensen een offerte aan te vragen? Toon dan hoeveel offertes er deze maand al zijn aangevraagd. Dit geeft mensen het gevoel dat ze niet alleen staan, en met een gerust hart met jou in zee kunnen gaan
- wat schaars is, verkoopt beter. Toon dus je voorraad, en zet duidelijk bij je product een melding wanneer en nog maar enkele exemplaren beschikbaar zijn. Hoe lager het aantal is, hoe sterker de prikkel om toe te slaan voordat het te laat is. De site iBood speelt hier bijvoorbeeld slim op in door iedere dat maar één product te verkopen met een enorme korting. De kans bestaat dat het product voor het einde van de dag al is uitverkocht, dus je moet er snel bij zijn…
- reviews. Mensen zijn dol op ervaringen van anderen. Verzamel dus bij elk product ervaringen van kopers. Deze reviews kunnen net dat laatste zetje zijn waardoor de bezoeker tot aankoop overgaat.
Wil je meer weten over verleiden op Internet? Lees dan absoluut eens het boek van Aartjan van Erkel. Veel van bovengenoemde tips komen uit zijn boek.
En actie!
Maak de drempel tot aankoop zo laag mogelijk. Zorg voor een duidelijke button waarmee je het product toevoegt aan je winkelmandje, en herhaal daarbij nog even jouw usp’s. Waarom moest ik ook alweer hier bestellen? Oh ja, gratis verzending, en morgen al in huis! En ik moet snel zijn, want er zijn er nog maar 4!
Het aankoopproces
De ervaring van de klant stopt niet nadat hij/zij op de knop ‘in winkelmandje’ heeft gedrukt. Vraag jezelf af welke vragen de klant zou kunnen hebben rondom dit aankoop proces en beantwoord deze al tijdens de aankoop. In ons thema hebben we bijvoorbeeld onder de knop een linkje gezet ‘Retourneren en service’ zodat de klant meteen even kan zien hoe het in zijn werk gaat mocht het product toch niet naar volle tevredenheid zijn.
Besteed ook zorg aan de opmaak van je winkelmandje.
Vaak zien winkelmandjes, en dan met name het betalingsgedeelte, er heel rommelig en slordig uit. Waarom? Dit is het moment waarop de klant bijna tot aankoop overgaat, en geld naar je gaat overmaken. Zorg dus gewoon voor een helder overzicht, met een duidelijke totaalprijs en herhaal weer even jouw usp’s. Verstuur je gratis? Neem dit dan wel in het overzicht op want dit geeft mensen het gevoel dat ze toch iets cadeau krijgen.
Heeft de klant betaald, stuur hem dan een bevestiging waarin je ook meteen bedankt voor de aankoop. Je kan van de gelegenheid gebruik maken om de klant korting bij een volgende aankoop aan te bieden.
Do’s en don’ts
Wel doen
- direct jouw usp’s duidelijk in beeld
- starten met een heldere navigatie en een grote zoekbalk
- aantallen tonen (hoeveel verkocht, hoeveel nog op voorraad)
- reviews van andere klanten
- rondom de ‘in winkelmandje’ knop nog even herhalen waarom de klant een goede deal krijgt (morgen in huis, gratis verzending)
- een overzichtelijk winkelmandje
- online support, een webcare team.
Niet doen
- mensen laten zoeken naar de ‘in winkelmandje’ knop. Zorg gewoon voor een grote, herkenbare knop
- de opmaak van het winkelmandje (en alles daarom heen) aan de programmeurs overlaten. Laat dit vormgeven!
- Actiecodes/couponcodes in het winkelmandje. Dit geeft de bezoeker het idee dat hij korting misloopt. Wil je korting geven? Geef mensen dan een link waarbij de korting in een sessie verwerkt zit.
- onvolledige omschrijvingen. En dat zien we nog te vaak: sites waarbij bij elk product slechts een paar regels tekst staan als productomschrijving. Wees volledig in de specificaties en toon grote foto’s.
Aan de slag?
Wij helpen je graag verder. Heb je al een webshop, dan kijken we graag eens mee wat er nog beter zou kunnen. Begin je vanaf nul,dan is ons thema misschien iets voor je. Daar zitten al deze tips al in verwerkt. We maken natuurlijk ook graag iets nieuws voor je. Neem contact met ons op. Een eerste gesprek is altijd gratis.
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.