WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Waarom deze pijnlijke UX truc je site enorm veel beter maakt

12-06-2020, UX

Waarom deze pijnlijke UX truc je site enorm veel beter maakt

Vandaag heb ik één truc voor je die je website direct beter maakt: schrap de helft, slaap een nachtje en schrap dan nog eens de helft.

Het is denk ik probleem nummer 1 als het gaat om dingen die nog vaak mis gaan op sites: te veel ruis.

Snelle beslissingen: systeem 1

Onze hersenen zijn gemaakt om snelle beslissingen te nemen. Gedurende de dag maken we in fracties van een seconde continu beslissingen. Dat doen we voornamelijk met systeem 1 (ook wel ons oerbrein of reptielenbrein genoemd). In een andere blogpost zal ik eens verder ingaan op systeem 1 en 2 want dat is super interessant. Voor nu is het goed om te weten dat systeem 1 alle snelle beslissingen neemt en systeem 2 erbij schakelt als systeem 1 er niet direct uitkomt.

Dat systeem 1 functioneert op ongeveer het niveau van een 7 jarige. Heel veel informatie kan het dus niet verstouwen. Hoe minder ruis, hoe beter. Zowel in tekst als in beeld. Want hoe minder systeem 2 aan de slag moet, hoe makkelijker die gebruiker dus door jouw site kan navigeren en kan doen waarvoor hij/zij komt.

Schrappen: zo doe je dat

Neem zoveel mogelijk ruis weg. Dat doe je door

  1. eerst heel goed helder te krijgen wat je gebruiker komt doen op jouw site (einddoel)
  2. zoveel mogelijk balast en blokkades op die weg naar dat einddoel te verwijderen

Einddoel bepalen

Als je niet weet wat het (eind)doel van je bezoekers is, dan kan je ook niet bepalen wat relevant is en wat niet.  Heb je geen idee wat het doel is van jouw bezoekers? Ga dan nu in een hoekje beschaamd zitten huilen.

Maar Ivo, er kunnen toch meerdere doelen zijn?

Dat is zeker waar. Zeker bij informatieve sites (denk bijv. aan gemeentesites) is het exacte einddoel lastiger te bepalen.

Maar vaak gaat het dan wel om hele taakgerichte websites. De exacte taak is niet duidelijk (kan bijvoorbeeld zijn ‘rijbewijs aanvragen’ maar ook ‘uitzoeken of ik een vergunning nodig heb’) en is dus divers maar in de basis gaat het altijd om zo snel mogelijk bij de gewenste informatie te komen en daar voldoende geïnformeerd te worden.

Mensen komen niet op een gemeentesite voor een fijne sfeerimpressie van die gemeente.

Blokkades verwijderen

Zorg dat het pad naar het einddoel zo min mogelijk bochten bevat en ook niet allerlei aandachttrekkende attracties onderweg opgooit.

Dit is meteen het lastigste deel, want hoe bepaal je nou wat belangrijk is en wat niet? Het kan bovendien betekenen dat je blokken weg moet halen die je zelf erg mooi vindt. Pijnlijk.

Als vuistregel kan je altijd aanhouden: de detail (of product)pagina mag super uitgebreid zijn. Veel informatie, veel plaatjes, social proof, de hele mikmak. Voor alle andere pagina’s geldt: alles wat niet bijdraagt aan het zo snel mogelijk bij het doel komen: schrappen.

Dit zijn zaken die ik nog vaak tegenkom op sites (en die dus weg kunnen):

  • headers met grote foto’s
  • of headers met een grote video op de achtergrond
  • welkom teksten (welkom op de website van … – ja, duh. Zou wat zijn als ik niet welkom was!)
  • Wollige zinnen: schrijven is ook schrappen. Kijk dus echt of ieder woord wat bijdraagt. Zo niet, haal die woorden weg. Mensen scannen meer dan dat ze lezen dus ieder woord moet relevant zijn
  • Volg ons op social media blokken. (deze plaats je het beste juist nadat de gebruiker zijn doel heeft behaald. Er is dan een geluksmomentje (yes – gelukt) en mensen zijn dan eerder geneigd tot volgen)
  • Aanbiedingen banners
  • Missie / visie verhalen (gaaap)
  • Sfeerbeelden (tenzij dit het doel is van je website!)
  • Nieuws (ik mag hopen dat je dat niet meer op je website hebt staan). Hetzelfde geldt voor twitter/facebook/insta feeds

Een andere manier om er achter te komen wat belangrijk is en wat niet: gebruikersonderzoek. Duik in je Analytics en je heatmaps of doe een kort gebruikersonderzoek op belangrijke pagina’s. (wat kom je doen vandaag?).

Een praktijkvoorbeeld

Een webwinkel vroeg me een tijdje geleden eens te kijken naar de homepage. Wat kan er beter? Het was een vrij standaard e-commerce homepage met wat actieblokken, informatie over de winkel, wat uitgelichte producten, etc.

Uit gebruikersonderzoek (heatmaps en Google Analytics) kwam een vrij schokkende uitkomst: Vrijwel de gehele homepage werd compleet genegeerd. Minder dan 1% klikte op de actieblokken of de uitgelichte producten. Waar werd wel op geklikt? Op ‘producten’ in de navigatie, op ‘klantenservice’ en op de winkellocatie maar met name in de zoekbalk: de bezoekers wilden gewoon zo snel mogelijk hun product vinden.

We hebben dus alle actieblokken eruit gesloopt, de zoekbalk flink groter gemaakt en hebben bovenin de homepage een groot klantenservice blok gezet. Daaronder een overzicht van de product categorieën zodat mensen snel konden starten aan hun pad.

Schrap in je teksten

Hoe compacter jouw teksten, hoe makkelijk ze te scannen zijn. Een aantal tips hierbij:

  • Titels max 10 woorden
  • Zeg lezers wat je wilt dat ze doen
  • Gebruik tegenwoordige tijd
  • Geef direct prijs wat je bezoekers verderop kunnen lezen. (dit wijkt dus af van artikelen in bijvoorbeeld tijdschriften waar je eerder eindigt met een soort samenvatting ipv begint). Zo kan de bezoeker bij het scannen direct bepalen welk stuk tekst voor hem of haar relevant is.

Zo hou je de balans tussen content en uitstraling

Ik ben niet tegen het gebruik van beelden. We verwerken een beeld sneller dan tekst dus daar is niks mis mee. Bovendien kan je met beeld snel een sfeer neerzetten, waar dit met tekst wat meer vraagt. Je hoeft dus niet direct alle afbeeldingen uit je site te slopen. Het gaat om de juiste balans.

Vraag je bij iedere afbeelding op jouw site af of deze de bezoeker helpt om sneller bij zijn doel te komen. Helpt de afbeelding bijvoorbeeld om snel een beeld te schetsen van het geleverde product of dienst? Dan lekker laten staan. Is het vooral bladvulling? Dan direct weghalen.

Je ziet veel sites met een grote header-afbeelding met daarop tekst en een Call To Action (CTA) button. Die tekst bevat als het goed is een boodschap die direct duidelijk maakt wat de bezoeker kan verwachten. Gebruik dan ook een foto die daarop aansluit. Overweeg anders om de foto eens weg te halen en een AB test te draaien. Grote kans dat de versie met alleen tekst en knop beter converteert.

Dat dit niet altijd makkelijk is geef ik direct toe. Kijk alleen al naar deze blogpagina waar ook bovenin een flinke afbeelding staat. Ik gebruik die in dit geval om jou als bezoeker hopelijk enthousiast te maken om het artikel te gaan lezen, maar het is de vraag of hij niet een stuk kleiner zou moeten zodat  je sneller kan beginnen met lezen. Ook mijn site is nooit af 🙂

Je hoeft dus niet in één keer je site volledig om te gooien. Kijk stap voor stap (template voor template of pagina voor pagina) waar je nog kan schrappen en aanscherpen. Maak zeker geen redesign of compleet nieuwe website als de inhoud verder gewoon goed is.

Content is king

Ik heb het al vaak gezegd: niet het design maar de content is echt het allerbelangrijkste van jouw site.  Kijk naar de sites die ook jij waarschijnlijk veel gebruikt: YouTube, Google, Facebook, NOS, etc en stel je eens de vraag hoeveel eigen branding daar in zit.

Dat is inderdaad minimaal. Wat al die sites gemeen hebben: ze hebben de content centraal gesteld en daar functionaliteit omheen gebouwd die het makkelijk maakt om die content tot je te nemen en er doorheen te navigeren. Er staat geen pixel teveel, er is geschrapt tot het minimum.

Ik daag je uit dat ook met jouw site te doen. Het zal even pijn doen maar je site zal er zeker beter van worden. Schrappen dus. Ik help je daar graag bij!

Neem contact met me op.

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX optimizer Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.