WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Webwinkel beginnen zonder stress? Zo deed ik het!

23-11-2020, Blog Projecten UX

Webwinkel beginnen zonder stress? Zo deed ik het!

Betaalmethodes, verzendopties, productpagina’s, categoriepagina’s. Als je een webwinkel wilt beginnen komt daar een hoop bij kijken.

Zeker als je weinig technische kennis hebt kan dit behoorlijk veel stress opleveren. Je zou graag online jouw producten verkopen, maar waar begin je?

Er zijn een hoop aanbieders: Magento, WooCommerce, mijnwebwinkel.nl, Shopify.

Welke moet je kiezen?

Magento. Perfect voor grote webwinkels met veel producten. Flexibel en eindeloos naar smaak aan te passen. Daarvoor heb je echter wel fink wat technische kennis nodig.  En je bent dus zeker niet even snel online als je dit goed wilt doen.

WooCommerce. Dé webwinkel plugin voor WordPress. Als je al een WordPress website hebt dan sluit WooCommerce hier naadloos op aan. Ook zijn er veel plugins waarmee je WooCommerce kan uitbreiden. Ook de layout is goed aan te passen; er zijn legio thema’s die jouw webwinkel ene professionele uitstraling geven. Het is echter wel handig om wat technische kennis te hebben . Zeker als je graag de puntjes op de ‘i’ wil kunnen zetten.

Mijnwebwinkel.nl. Hier heb ik weinig ervaring mee. In het verleden waren de templates niet heel solide. Het zou best kunnen dat dit inmiddels op orde is. Als ik de ervaringen online lees dan gaan eventuele klachten vooral over het administratieve stuk. Bedenk wel dat je in tegenstelling tot Magento en WooCommerce geen eigenaar bent van de code en dus niet ergens anders heen kan als je webwinkel eenmaal draait.

Shopify. Perfect als je snel aan de slag wilt. Mijn webwinkel naamshirtje.nl draait hierop. Om meteen met het grote nadeel te beginnen: het is niet heel goedkoop. Mijnwebwinkel.nl begint bij 9 euro per maand. Daar kan je in principe mee starten. Echter is de 24 euro variant realistischer. Bij Shopify start je met 29 dollar.

Ik vertel je graag wat voor mij de voor- en nadelen zijn van Shopify. (#nospon)

Voordelen van een webwinkel via Shopify

Compleet

Shopify is wat duurder dan vergelijkbare aanbieders (zoals mijnwebwinkel.nl). Voor dat geld krijg je echter wel een hele complete webwinkel. Een enorm voordeel is dat ze bij Shopify goed na hebben gedacht over het aankoopproces: winkelmandje en checkout zitten bovengemiddeld goed in elkaar. Het werkt goed op mobiel en desktop en ook hier zit alles wel in wat je zou wensen: verzendmethodes, verzendkosten, kortingcodes, zakelijk kopen; het zit er allemaal in.

Voor mij is een groot voordeel dat je weet dat er goed over nagedacht is. Het zit solide in elkaar, geen houtjes touwtjes oplossingen maar gedegen geschreven code. Geen stress op dat vlak dus.

Overzichtelijke interface

Het inrichten van een webwinkel is best wat werk. Dan is het wel zo prettig als dit soepel mogelijk gaat. De interface van Shopify is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. “Ja duh!” denk je wellicht. Maar dat is echt niet bij iedere aanbieder zo goed geregeld.

Een voorbeeld: het aanzetten van een iDeal koppeling is geregeld met één klik. Je moet dan wel nog wat gegevens aanleveren maar dit wordt allemaal zeer overzichtelijk weergegeven waardoor dit ook goed te doen is als je hier verder weinig ervaring mee hebt. Wederom een ervaring die je weinig stress zal opleveren.

Inzicht in verkopen

Shopify geeft realtime inzicht over je bezoekers en de verkopen. Je kan prima starten zonder Google Analytics. De scheelt ook weer gedoe met cookies. Je krijgt inzicht over het gebruik van de site, maar ook welke producten het goed doen. Handig!

Uit te breiden met apps

Mocht je meer mogelijkheden willen zoals uitgebreidere SEO opties of meer informatie bij je producten tonen dan kan je jouw webwinkel eenvoudig uitbreiden door middel van apps.

Shopify heeft daarvoor een heuse app store. Vergelijkbaar met de plugins bij WooCommerce. Sommige zijn gratis maar veelal kosten ze een vast bedrag per maand.

De apps die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd werkten soepel en integreerden mooi met de rest. Zo heb ik een facebook koppeling gemaakt op naamshirtje.nl om mijn producten ook op facebook te kunnen verkopen, en staat er dankzij een app een Instagram feed op mijn blogs. De producten komen automatisch online via Prinful, een Print On Demand service.

Productpagina naamshirtje, draaiende op Shopify

Nadelen?

Prijs en schaalbaarheid.

Shopify is niet super goedkoop. Als je het een jaar draait ben je al snel 300 euro kwijt. Dat is best veel voor een kleine ondernemer maar bedenk wel dat je voor dat geld hosting, support en onderhoud hebt. En natuurlijk een complete webwinkel.

Mijn webwinkel naamshirtje.nl draait op een betaald thema dat net iets meer mogelijkheden biedt. Reken op zo’n 70 – 100 euro voor zo’n thema. De kosten voor apps variëren van een paar euro per maand tot tientallen euro’s per maand.

Heb je minder dan 50 producten? Dan werkt Shopify perfect. Je kan categorieën aanmaken, tags gebruiken en bijvoorbeeld navigatie op basis daarvan laten genereren. Boven de 50 producten lever je wat in op overzichtelijkheid. Ook zul je voor de filtering van je categoriepagina’s snel uitkomen op het gebruik van een app. Standaard is de filtering wat summier.

Shopify is beschikbaar in het Nederlands. Niet ieder thema ondersteunt dit. In mijn geval betekende dit dat ik flink wat teksten nog moest vertalen.  Goed te doen overigens.

Ik help je met het inrichten van Shopify

Een webwinkel inrichten met Shopify is voor mij makkelijker dan voor de gemiddelde ondernemer. Ik kan de vormgeving zelf goed instellen, heb oog voor details in de implementatie van een thema en kan snel zien waar welke teksten het beste kunnen staan. Ook heb ik de technische kennis om kleine zaken net even wat slimmer te doen of om toch in layout nog wat extra tweaks aan te brengen zodat het net even wat professioneler oogt.

Daarnaast heb ik ervaring met het instellen van categorieën (collecties) productpagina’s en verzendmethodes. Ook kan ik je helpen met het maken van banners of achtergronden voor je webwinkel. Kortom: het hele plaatje.

Ja, help me met het opzetten van een Shopify webwinkel.

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX optimizer Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.