WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

5 dingen die je kan leren van Hay Day

13-02-2016, Wat je kan leren van
Wat je kan leren van Hayday. Around Seven blog

5 dingen die je kan leren van Hay Day

Deze keer in onze ‘Wat je kan leren van’ serie: Hay Day.

Hay day is een spel waarbij je een boerderij runt. De opzet is simpel. Je hebt koeien, schapen, varkens etc die voor melk, wol, vlees, etc zorgen. Daarmee kan je weer producten maken zoals kaas, truien, spek. Ik heb het spel lang gespeeld, en dit kan je ervan leren als je aan de gang gaat met jouw website of app.

1. Maak features pas beschikbaar als ze nodig zijn

Superslim. Je begint in Hay Day met een enkel akkertje, een voorraadschuur een oventje en wat kippen. Hoe langer je het spel speelt, hoe meer daarbij komt. Een boot bijvoorbeeld, waarmee je producten kan exporteren. De uitleg over die boot komt pas als je zover komt. Zo voorkomen ze dat je teveel tegelijk moet behappen, en tegelijk krijg je een beloning voor het doorspelen. Het zou interessant zijn om dit principe eens in een app uit te proberen: begin met de basis van de basis en geef de gebruiker langzaamaan meer features. Wie durft? 😉

2. Belonen werkt

We zijn dol op beloningen en erg gevoelig voor het behalen van targets. Hay Day speelt hier slim op in door levels in te bouwen, en aan het behalen van zo’n level een beloning te koppelen: meer land, nieuwe kraampjes of machines. Waarmee je vervolgens weer verder komt, op naar het volgende level!

image

Heb je een webshop, dan zou je dit principe onderdeel van het bestelproces kunnen maken. Geef met een voortgangsbalkje eens aan hoeveel de bezoeker af zit van gratis verzending. Reken maar dat de bezoeker dat balkje vol wil krijgen. Biedt bij het afrekenen dan ook meteen de mogelijkheid aan om iets bij te bestellen om aan dat gratis verzenden bedrag te komen.

Wil je meer nieuwsbrief klanten? Geef ze dan bij het inschrijven een beloning in het vooruitzicht en geef ze de beloning na het bevestigen van hun mailadres. Win win.

3. Gratis, en een account is niet verplicht

Hay Day is gratis. Gratis voor iOs en android. Je kan direct gaan spelen. Zonder een cent uit te geven kan je enorm ver in het spel komen. Een account is niet nodig, maar – en dat is slim – geeft je extra opties: vrienden die je kunnen helpen en mogelijkheden tot ruilen. Ze delen niets op je timeline, maar hebben wel mooi al je gegevens.

Ik zie nog steeds veel betaalde apps, en dat verbaast me. Het is best een flinke drempel, en de verwachtingen zijn hoger. Na aanschaf nog eens aankomen met in-app aanschaffen voelt als dubbel betalen. Andersom werkt het beter: geef je app gratis weg en mensen zijn eerder geneigd iets terug te geven. En bevalt de app in de basis goed, reken dan maar dat de gebruiker veel eerder geneigd is om door in-app aankopen zijn mogelijkheden uit te breiden. Een mooi voorbeeld daarvan is de fitness app Seven. Die is gratis, en je kan direct beginnen met trainen. Doordat je de app iedere dag gebruikt (althans, dat is het idee) wordt het onderdeel van je routine. Dan valt na een paar weken op dat de oefeningen een beetje saai worden. Met een paar klikken koop je voor 2 euro een hele set nieuwe oefeningen, waarmee je weer tijden vooruit kan. Iedereen blij.

Oh ja, heb je een webshop? Zorg dan dat je ook zonder account iets kan kopen. Die verplichte accounts kosten je omzet.

4. Laat mensen wachten

Deze is tricky, maar ik denk dat een interessante is om toch eens verder te onderzoeken. In Hay Day krijg je per level nieuwe mogelijkheden. Je kan tijdens het spelen van het level zien wat er in het volgende level vrijkomt, zoals bijvoorbeeld een ijskraampje. Heb je eenmaal dat volgende level bereikt dan kan je dat welverdiende ijskraampje gaan bouwen. Maar dat kost je wel een flinke bom (fictieve) duiten, en je moet bovendien wachten. En daar gebeuren 2 interessante dingen: 1) je moet investeren, waardoor je geneigd bent er daarna ook weer voor te zorgen dat je je investering terugverdient (en je dus het spel langer gaat spelen) en 2) doordat je moet wachten ben je verplicht om later de app nog een keer op te starten…En hoe vaker jij de app opstart, hoe meer je een gewoonte aan het creëren bent…
Beloning in combinatie met wachten werkt dus dubbelop. Hoe zet je dit in op jouw website of in jouw app? Beloon jij je bezoekers als ze een formulier ingevuld hebben, of wanneer die bestelling geplaatst worden?

5. Er mag gelachen worden

Hay day is in de basis natuurlijk best een suf concept. Je bent veel aan het verbouwen, om er vervolgens producten van te maken en wat spullen te kopen of te verkopen. That’s it. Redelijk inwisselbaar ook. Wat maakt het dan leuk? Het zijn de leuke animaties, en kleine grapjes die in het spel zitten. De krabben die lekker liggen te baden, de bibberende schapen als ze geschoren zijn, de ezel die heel dom zit. Het zijn de details die het leuk maken en die er bovendien voor zorgen dat je benieuwd bent wat er nog meer te zien valt; je wilt dus verder spelen om meer van het spel te zien.

image

Grappige details vallen op. En dit kan je prima op je website toepassen. Een onverwachts plaatje in de footer, of een leuke animatie na het versturen van een formulier. Wachtfilmpjes na een bestelling, of een originele 404 pagina. Je zult zien dat mensen je website langer onthouden. Succes!

Zomaar 5 dingen die je kan leren van Hay Day. Heb jij er nog meer? Laat eens een berichtje achter. Ik vind het ook leuk om te horen als je iets met mijn tips hebt gedaan. Heb je hulp daarbij nodig, laat dan ook even een berichtje achter.

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort