Wat je kan leren van De Luizenmoeder
Hallo allemaal! Wat fijn dat je er bent. Vandaag kijken we even snel naar wat we kunnen leren van het fantastische programma De Luizenmoeder. Ik hoorde gisteren op de radio dat er zo’n 3,5 miljoen mensen naar de laatste aflevering hadden gekeken. Daarmee zou je het best een succes kunnen noemen. Wat is er, op UX gebied, te leren uit dit succes?
Herkenbaarheid
Toen ik nadacht over het succes van het programma (en van Juf Ank, want die draagt enorm bij aan het succes) kwam ik op twee redenen: humor, en herkenbaarheid. Iedereen met kinderen op de basisschool herkent meteen vanaf aflevering één continu situaties en voorvallen die ze zelf, zij het in afgezwakte mate, ook hebben meegemaakt. Het gedoe rondom het afscheid nemen (NIET ZWAAIEN!), ouders die altijd te lang blijven plakken, ouders die verwachten dat hun schatje op het feestje van jouw kind mag komen, en traktaties die aan het traktatiebeleid zouden moeten voldoen. Heerlijk, een feest der herkenning. Je brein hoeft niet na te denken en je voelt je direct op je gemak. En precies dat gegeven werkt ook online. Ook jouw bezoekers vinden het heerlijk als ze zaken herkennen. Als ze niet hoeven uit te dokteren hoe iets werkt. Dus hou het lekker conventioneel, dan komt jouw content nog beter uit de verf.
Humor
Tweede reden: humor. De herkenbare situaties, en dan uitvergroot en lekker over de top in het foute getrokken; dat vinden we om te smullen. Hadden ze van de Luizenmoeder een dramaserie gemaakt met dezelfde situaties maar zonder humor, dan was het geflopt aan alle kanten. Ik denk dat humor een onderschat wapen is in User Experience Land. Een enkeling durft het aan (Coolblue bijvoorbeeld, en sommige Customer support afdelingen) en met succes. Grappige berichten worden veel gedeeld, de teksten op de dozen van Coolblue zijn bij veel mensen bekent en ook de luchtige tone-of-voice door de hele site heen wordt gewaardeerd. En dat is niet zo gek, want voor veel mensen is humor belangrijk. Vraag maar eens wat mensen belangrijk vinden in hun werk. Naast salaris en voldoende vrijheid, hoor ik ook vaak Humor voorbij komen. Humor maakt de ervaring net even wat leuker. Dat betekent niet dat je overal met clowns op de proppen moet komen, of moppen moet tappen op de bedankpagina. Je zou wel kunnen kijken of je sommige teksten wat luchtiger kan maken, zeker als het gaat om directe interactie met jouw klanten. Denk bijvoorbeeld eens aan de melding na het versturen van een formulier. Daar kan je best iets luchtigs van maken waar je bezoeker van moet glimlachen:
Niet voor niets is Sympathie één van de zes ‘wapens van psychologische beïnvloeding’ (Professor Cialdini); we zijn eerder geneigd zaken te doen met iemand die we sympathiek vinden.
Wil je dat ik eens kijk hoe jouw site wat luchtiger kan? Neem contact met me op, dan kan je meteen jouw koekjes voorkeur even doorgeven.
(Niet doorvertellen aan Directeur Anton, want het is niet in lijn met het traktatiebeleid)
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.