Wat je kan leren van een bezoekje aan de McDrive
Vorige week heerlijk een weekje vakantie gehad. Supertraag internet op de camping, dus volop de kans om echt tot rust te komen. Maandag was nog een prachtige dag dus we besloten later dan gepland naar huis te rijden. Onderweg dan maar even makkelijk doen, en een dus een tussenstop bij de McDonalds. En om het helemaal efficient te houden, een bezoekje aan de McDrive. Dit is wat je als interaction Designer (of website beheerder :)) kan leren van de McDrive:
1. Duidelijkheid
De ingang van de McDrive missen is nog knapper dan 230 rijden in een Cuore. En dan verkeerd rijden zou echt een wereldprestatie zijn. Nergens is de route zo duidelijk als in de McDrive. Je bestelt bij het paaltje, betaalt bij meneertje 1 en krijgt je eten bij meneertje 2. En eten maar.
Ze hadden misschien best wat stappen kunnen combineren, maar dat zou alleen maar minder efficiënt zijn en bovendien zou het de hongerige automobilist in verwarring kunnen brengen.
Is jouw site net zo overzichtelijk? Bij de Mac is het hoofddoel vrij duidelijk: zo snel mogelijk vatsig eten scoren. Waar wil jij dat de mensen op jouw site zo snel mogelijk heengaan, of doorhebben? Welke drempels of afleiding komen ze onderweg tegen? De verleiding is groot om her en der nog wat extra producten of informatie onder de aandacht te brengen, maar de kans is aanwezig dat je bezoeker daardoor eerder afhaakt.
Schrijven is schrappen, maar zo is het ook een beetje met websites. Meneertje 1 gaat vanuit zijn loketje ook niet ineens vragen of je niet toch ook nog een McFlurry wilt, of al gedacht hebt aan het feit dat McDonalds ook rekening houdt met mensen met een gluten allergie.
Check dus even de obstakels op de cruciale pagina’s van jouw site. Hulp nodig? We helpen je graag (laat dan even een reactie achter).
2. Keuzes maken
Ooit wel eens een Happy Meal besteld? Dat is bijna niet te doen. Wil je een McFish, of een Hamburger? Of liever een Cheeseburger? Of McNuggets? Oke, en wil je dan frietjes of worteltjes? En drinken? Fristi, Chocomel, Melk, Fris, Fruitdrank? Of een Milkshake? Kan ook hoor, kost wel extra. Oh, en het toetje? Danoontje, Smulmeloentje? Etc.
Keuzestress all over the place. Maar geen zorgen, meneer Mc Donalds helpt u graag. En dus geven ze bij de McDrive als je een Happy Meal bestelt, meteen suggesties. De meest bestelde items worden meteen opgedreund, en de kans is groot dat jouw keuze niet heel anders zal zijn. Super handig. En geen moment vervelend of ongemakkelijk. Dus doe dat gerust ook op je website.
Jij kent jouw assortiment of de informatie die je aanbiedt als geen ander, dus geef eens een suggestie. En in het geval van een webshop: toon de populairste producten want er is best een grote kans dat de bezoeker juist daarnaar op zoek is.
Geen webshop? Dan kan je natuurlijk nog steeds bijhouden welke pagina’s of stukjes populair zijn en er in ieder geval voor zorgen dat deze optimaal bereikbaar zijn.
3. Denken dat je sneller bent, geeft je ook een goed gevoel
Een veelvoorkomend tafereel. Een lange rij in de McDrive, soms zelfs tot buiten de parkeerplaats, en op diezelfde parkeerplaats een aantal lege plekken. Als je in plaats van in de rij aan te sluiten de auto even zou parkeren en naar binnen zou lopen dan stond je alweer buiten met je fastfood voordat je uberhaupt bij meneertje 1 zou zijn in de McDrive. Het gevoel dat het snel gaat – je schuift toch met regelmaat een plekje op- is klaarblijkelijk genoeg om toch lekker in die auto te blijven zitten. Ook het gevoel van efficiëntie werkt goed mee. “Het kan toch ook niet sneller?”
Hoe zou je dit kunnen gebruiken op jouw site? Geef aan dat je snel bent (“levering binnen 24 uur, gegarandeerd”), en kopieer het stappenplan van de McDrive (paaltje, meneertje 1, meneertje 2). Door het in stappen op te delen lijkt het meteen sneller te gaan, want de stappen zijn lekker compact en overzichtelijk. Daarom is het bijvoorbeeld ook beter om lange formulieren op te delen in meerdere stappen. (Leestip: Forms that work). En gebruik het ook eens andersom door juist eens de nadruk te leggen op hoe traag de andere opties zijn: “verzending via TPG, binnen 2 dagen in huis. Verzending via Partij X, morgen al in huis”. Als je haast hebt, klik je geheid op Partij X, en heb je er nog een goed gevoel bij ook. Winst!
Heb je iets gehad aan deze observaties, en zelfs misschien al wijzigingen aan je site doorgevoerd? Let me know!
Vond je dit leuk? Geef een applausje!
Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed
Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg. Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).
Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.