WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Wat je kan leren van Louis van Gaal

13-02-2016, Wat je kan leren van
Wat je kan leren van Louis van Gaal. Around Seven blog

Wat je kan leren van Louis van Gaal

Deze keer in onze ‘Wat je kan leren van’ serie: Louis van Gaal.

Louis van Gaal. Eerst vonden de meeste het maar een naar chagrijnig mannetje, nu wordt hij op handen gedragen. Wat is er gebeurd en wat kunnen we van Louis leren, als we het vertalen naar het vakgebied (Interaction) Design.

Tone of voice

Dat is toch het eerste waar ik aan dacht. Iedereen kent zijn uitspattingen richting journalisten (al dan niet terecht) en zijn verhouding met de pers. Maar Louis is consequent. Hij blijft lang vriendelijk maar toont ook duidelijk zijn irritatie. Kortaf en een tikkeltje uit de hoogte. Nu wil ik niet beweren dat je die taal op jouw site over zou moeten nemen, maar wees wel consequent in hoe je jouw klanten aanspreekt. Tutoyeer je, zeg dan niet in je mailtjes ineens u. De toon die je aanslaat bepaalt deels de ervaring van de gebruiker. Mailchimp is daar bijvoorbeeld heel sterk in. Kort en bondig, amicaal en af en toe een grapje. En altijd de aap in beeld. Het is hun logo, maar doordat ze het aapje bijvoorbeeld ook in nieuwsbrieven en in andere uitingen een rol te laten spelen, is het inmiddels haast een soort mascotte geworden. En iedere Mailchimp gebruiker die het aapje ergens ziet, herkent meteen het bedrijf dat erachter zit. Slim.

Geniale wissels

Louis, de man van de tactiek, de man van de geniale wissels. Als geen ander voorziet hij veranderingen in het veld, en speelt daar fantastisch op in. Dreigt het op strafschoppen uit te lopen, dan zet van Gaal een boom van een kerel in het veld, die als een soort Bokito in zijn doel staat de springen. Reken maar dat dit invloed heeft op de mannen in het veld.

Ik zal je een geheimpje verklappen. Zoals je misschien weet, verkoop ik op Creative Market (een webshop voor en door designers) een aantal producten. Op die manier heb ik wat vaste inkomsten en hoef ik aan mijn klanten niet direct de hoofdprijs te vragen. Een tijdje terug lanceerde ik een nieuw product. 150 van mijn beste foto’s (ik verkoop veel fotosetjes) in één Ultimate Photo Pack.

Gezien het succes van mijn vorige setjes dacht ik: “dit moet een succes worden”.
Dat viel tegen.
De eerste week verkocht ik er welgeteld één. Kassa!
Ik besloot dat er iets moest gebeuren. En ik ging wisselen. Het eerste plaatje dat bij een product op Creative Market getoond wordt, is het belangrijkste. Dat plaatje komt namelijk in alle overzichten, in de nieuwsbrief, in de zoekresultaten, etc. Op basis van dat plaatje moet de bezoeker dus een keuze maken. Ga ik dit product eens nader bekijken of niet? Bovenstaand plaatje werkte dus niet goed. Dus ik veranderde 3 dingen.

  1. De achtergrondfoto. Uit eerdere ervaringen heb ik geleerd dat natuurfoto’s het erg goed doen. En dan specifiek bergen. Dat vinden mensen blijkbaar altijd schitterend. Dus ik zocht een mooie berg in mijn collectie en gebruikte die als achtergrondplaat.
  2. Ik introduceerde een korting. 25% eraf. Alsjeblieft.
    Het viel me namelijk op, dat in het overzicht van de meest populaire artikelen op Creative Market veel producten een “stickertje” hadden met ‘25% off’, ‘NEW!’, ‘Sale!’ etc. En daar zijn mensen nou eenmaal gevoelig voor.
  3. Ik noemde het aantal. 150 foto’s. Lekker veel inderdaad, maar dat zou je anders pas weten als je al had doorgeklikt. In de nieuwe opzet koos ik ervoor om het aantal prominent te tonen.

Nieuwe opzet:

Het resultaat van deze wissel? Ik mag van Creative Market geen aantallen noemen, maar neem van mij aan dat het zeker de moeite waard was. Ik was er wat sceptisch over maar deze simpele wijzigingen bleken – net als bij Louis – voor de winst te zorgen.

Wat was jouw laatste geniale wissel?

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen. Wat was jouw laatste geniale wissel? Heb je hulp nodig met jouw geniale wissel, schroom dan ook niet om contact met me op te nemen!

Fijne wedstrijd!

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort