WhatsApp Contact
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort. Ontwerpt voor jouw klanten.

Wat je kan leren van random voorbeelden die ik online tegenkwam

20-12-2022, Wat je kan leren van

Wat je kan leren van random voorbeelden die ik online tegenkwam

Als ik wat tegenkom waarvan ik denk “hé, interessant, moet ik bewaren” dan maak ik een screenshot. Doorgaans vergeet ik dan weer dat ik het screenshot gemaakt heb. Vandaag ben ik eens door mijn screenshots mapje gegaan en heb de interessantste voorbeelden voor jullie op een rijtje gezet. Enjoy!

Korting of niet?

QuartzCode. Geen idee meer wat het is, maar er vallen hier 2 dingen op. Eén: je krijgt korting. Twee: je krijgt toch geen korting.
Puur door de visuele clues triggert dit blokje toch even mijn reptielenbrein: er valt hier wat te halen! Pas in tweede instantie treed systeem twee in werking en zie ik dat er 0% off staat. Dan werkt het averechts, ik krijg niet het idee dat ik hier een goede deal te pakken heb.

Wat je dus kan leren: visuele clues zijn enorm krachtig en herkennen we snel. Ze zijn makkelijk in te zetten als je een goede deal onder de aandacht wil brengen. Voorkom echter dat systeem 2 in werking treed, dan werkt het namelijk tegen je.

Show me the money!

Select voordelen Bol.com

Ik heb een select account bij bol.com omdat ik veel te veel online bestel. Sorry, lokale ondernemers. Dat Select kost me 9,99 en ieder jaar vraag ik me af of het nog wel zo de moeite waard is. Bol.com speelt daar heel slim op in door me dit overzicht te tonen en zo inzichtelijk te maken hoeveel voordeel ik wel niet gehad heb dankzij Select.

Wat je dus kan leren van bol: keiharde knaken tonen. Laat zien welk voordeel jouw klant heeft aan jouw dienst of product. Dat werkt helemaal goed als het voordeel groter is dan de kosten zoals bij Bol.com. Het merendeel zal hier een goed gevoel aan over houden en klakkeloos verlengen. (want die €28,20 is waarschijnlijk gratis bezorgen geweest, wat je sowieso al hebt als je boven de €20,- besteld. De vraag is dus hoeveel voordeel ik nou écht had.)

Picnic doet dit bijvoorbeeld ook heel slim door ieder jaar even een overzicht te sturen hoeveel gewicht je niet hebt hoeven te sjouwen en hoeveel regenbuien je niet door hebt gehoeven dankzij hun bezorgservice.

Content is koning

Ik heb het al eerder geroepen: het ontwerp van jouw site boeit niet zoveel. Uiteindelijk gaat het jouw bezoeker erom dat hij zo snel mogelijk kan doen waarvoor hij of zij kwam. Goede content is daarbij cruciaal. Bovenstaand voorbeeld laat zien dat een mooi design of een unieke ervaring echt niet is waarvoor klanten komen op jouw webwinkel. Veel belangrijker is de informatie die ze over een product kunnen vinden en dat ze snel zien wanneer iets in huis kan zijn.

Wat je dus van dit fijne grafiekje kan leren: focus je eerst op goede content. Zorg dat je goed snapt welke informatie jouw bezoeker zoekt en pas je site hierop aan. Zorg dan dat je de bezoeker overtuigd met bijvoorbeeld reviews en zorg dat de site gewoon lekker werkt. Maak je daarna pas druk over design (Wil niet zeggen dat je daarvoor alles in Comic Sans moet zetten, maar steek er niet al teveel energie in).

Ideal toch?

Checkout 123lens.nl

Dit voorbeeld komt van 123lens.nl. Zij doen iets opmerkelijks in de checkout. Als je kiest voor iDeal krijg je standaard 1 euro korting. Sympathiek toch? Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat zij met iDeal de minste transactiekosten hebben. De andere betaalopties zijn daarom voor 123lens minder aantrekkelijk: ze kosten geld. Dit geven ze deels terug aan de klant waardoor ze sympathie wekken én de kans verhogen dat iDeal ook daadwerkelijk gekozen wordt als betaalmiddel.

Wat je kan leren van 123lens. Kijk waar je jouw nadeel om kan zetten in een voordeel voor je bezoeker. Dat kan zitten in transactiekosten, maar ook in verzending, moment van opleveren, afspraken inplannen op rustige momenten, etc. En, ook niet onbelangrijk, wees bereid om die winst (deels) terug te geven aan je klant. Daarmee geef je een signaal af wat waarschijnlijk meer oplevert dan de eurootjes die je anders in je zak houdt.

Keep it simple, keep it cool

Homepage Coolblue.nl

De homepage van Coolblue. Altijd een bron van inspiratie. Zeker omdat je weet dat ze goed testen en er dus niet zomaar wat staat.

Een aantal dingen die opvallen:

  • Geen schreeuwerige banners, maar heel eenvoudig vormgegeven banners zonder onnodige ruis. Hierdoor is de kans dat bezoekers ze gaan lezen een stuk groter. De scanbaarheid is bijna perfect.
  • Navigeren door te zoeken. Bovenin staat prominent de zoekbalk waarmee je – als het goed is – snel kan vinden wat je zoekt. Het is trouwens grappig om te zien dat de placeholder wijzigt als je inlogt (normaal staat er ‘Zoeken naar’). Ook grappig is dat ze Alles voor een glimlach ook doorvoeren in zo’n placeholder. Nu (December) staat er Ho, ho, ho Ivo, waar ben je naar op zoek)
    De navigatie staat er bij Coolblue nog wel onder. Bij Bol.com is deze bijvoorbeeld al weggelaten, een trend die ik verwacht bij meer webshops.
  • De homepage dient duidelijk ook om mensen de site in te trekken. Daarom bijvoorbeeld ook prominent het ‘Blader door onze categorieën’ blok. Pas onder de vouw komen de blokjes met thema’s, acties, inspiratie e.d.

Wat je kan leren van Coolblue: kijk heel goed hoe jouw site gebruikt wordt. Doe gebruikersonderzoek en pas je site aan waar nodig. Als je daarvan af moet wijken van concurrenten (die bijvoorbeeld wel schreeuwerige banners hebben) doe het dan. Maar ook: het helpt enorm als je een duidelijke missie hebt (zoals Alles voor een glimlach). Je kan dan veel makkelijker content schrijven en kan ook makkelijker keuzes maken in UX-design.

In dienst van de bezoeker

Nog een Bol.com voorbeeldje, dit keer over filtering.
Filters worden vaak gemaakt door techneuten. Alle opties in een linkerbalk en klik maar aan waar je op moet filteren. Succes! En dat werkt, maar niet echt lekker. Veel fijner is het als je een overload aan filteropties voorkomt door alleen de meest gebruikte te tonen. Of door je te verdiepen in waar jouw bezoeker naar op zoek is en deze hier direct op aan te spreken: In welke taal wil je lezen? Dat klinkt een stuk sympathieker dan Taalkeuze en geeft ook duidelijk aan dat het gaat om de taal waarin je leest en dus niet perse de taal waarin het boek oorspronkelijk verscheen.

Wat je kan leren is dus om veel energie te stoppen in het gebruiksvriendelijker maken van je filtering. Dat helpt niet alleen de bezoeker makkelijker het gewenste product te vinden maar kan ook een stukje beleving toevoegen.

Conventies werken

AGConsult screenshot. Plaats je logo links in de hoek!

Ik heb al veel trainingen gevolgd bij AGConsult, UX specialisten uit België. En niet alleen maar omdat ze in het Vlaams zijn.

Eén van de dingen die daar voorbij kwam zie je in het bovenstaande screenshot. Het gaat over het belang van je te houden aan conventies: linkjes zijn blauw, de navigatie staat bovenin, het logo linksboven in de hoek. Wijk je daarvan af dan is het voor de bezoeker direct lastiger om jouw site te gebruiken.

Wat je hiervan kan leren is het volgende: luister niet altijd naar je ontwerper, of naar je eigen smaak. Houdt je simpelweg aan de conventies die online gelden en voorkom zo onnodige fouten. Ja, je website is misschien saai, maar je website is ook geen Efteling. Je hoeft niet te verwonderen. Hou het dus lekker saai en geniet van de conversie.

Meer, meer, meer?

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Ja, ik ontvang graag tips!

 

Ontvang tips en maak kans op het boek Online Invloed

Kan jij wel wat kennis gebruiken? Ik geef het boek Online invloed gratis weg.  Het enige wat ik van je vraag is even aangeven dat ik je mag mailen met tips. Je ontvangt dan op onregelmatige basis  UX / Design / Conversie tips en ik betrek je graag in korte gebruikersonderzoeken van mijn eigen projecten (hoef je niet aan mee te doen, mag).

Onder de inschrijvers verloot ik het boek, als bedankje voor jullie support.

Vond je dit leuk? Geef een applausje!

Lees lekker
verder.
Je kan me inhuren voor UX projecten of specifiek Visual Design. Voor huisstijl projecten heb ik beperkt ruimte. Ik word ingehuurd door diverse internetbureaus en bedrijven die graag op UX vlak de concurrentie voor willen blijven.
UX verbeteraar Around Seven uit Amersfoort