Toelichting op de huisstijl briefing
Dit document is een toelichting op jullie huisstijl briefing.
Heb je geen idee waar ik het over heb? Dan ben je hier waarschijnlijk via Google terecht gekomen. De huisstijl briefing is één van de tools die ik inzet bij het maken van van een identiteit. Wil je ook aan de slag met jullie huisstijl? Neem dan even contact met me op.
Missie
Waar doe je het voor? Wat is je bestaansrecht? Waarvoor kom je uit je bed? Omschrijf dit kort en bondig, beperk je echt tot de kern. Neem ook hierin mee voor wie je het doet. Een missie heeft veel te maken met de waarden en normen binnen je organisatie. Het is dan ook niet iets wat je moet bedenken maar wat al aanwezig is. Vragen als ‘Waar staan we voor’ en ‘Wat is ons bestaansrecht’ helpen je om dit naar boven te halen.
De missie van Het land van ooit was bijvoorbeeld om kinderen een dag in een sprookjeswereld te laten zijn. De missie van Coolblue is: klanten blij maken.
Visie
Waar beweeg je naar toe? Wat is het toekomstbeeld voor jouw organisatie? Wat wil je bereiken als organisatie? Wat is jullie blik op de wereld als organisatie?
De visie is kort en krachtig, geeft een blik op de toekomst en geeft energie/inspiratie.
Een missie is tijdloos, je visie mag best voor een bepaalde periode zijn.
De visie van Nike is: Als je een lichaam hebt, ben je een atleet. Dat is dus wat anders dan hun missie (Iedere atleet ter wereld inspiratie en innovatie bieden).
De visie van Microsoft is: Mensen via goede software overal, altijd en via ieder apparaat te laten doen wat zij willen. (beetje saai, maar dat pas dan ook wel weer)
De visie van Lego: A global force for learning-trough-play. (versus hun missie: Inspire and develop the builders of the tomorrow)
De visie van Tesla is: to create the most compelling car company of the 21st century.
Ambitie
Wat zijn jullie organisatiedoelen?
De ambitie schuurt natuurlijk heel dicht tegen de visie aan, maar is meer naar binnen gericht en beschrijft de doelstellingen die voortvloeien vanuit de visie. Waar de visie van Tesla ’to create the most compelling car company of the 21st century’ is, is een ambitie bijvoorbeeld 2 miljoen auto’s in 2022 produceren. De ambitie is dus gericht op de korte tot middellange termijn en beschrijft concrete doelen.
Archetype
Freud bedacht dat het gedrag van mensen primair gestuurd wordt door hun onbewuste drijfveren en aspiraties. Carl Jung (Zwitserse psycholoog, leerling van Freud) borduurde hierop voort en kwam tot de conclusie dat de onbewuste drijfveren en aspiraties niet specifiek voor een persoon gelden, maar dat het patroon herkenbaar is bij alle mensen. Hij stelde daarom dat er zoiets als een collectief onbewuste bestaat waar ieder mens toegang toe heeft. In deze zogeheten collective pool of mind bevinden zich de archetypen die de universele drijfveren en aspiraties van de mens representeren. Ze worden geactiveerd zodra ze herkend worden in situaties en/of personen en roepen sterke emoties op, omdat ze betekenisvol zijn (Uit: de vijf stappen naar een betekenisvol merk. Pagina 42,43). Jung stelt dat er een oneindig aantal archetypes mogelijk zijn, Carol Pearson wist een samenvatting te maken die zich beperkt tot 12 archetypen.
Archetypen kunnen enorm helpen in het bepalen van je merkidentiteit. Waarom? Omdat het zuivere identiteitsvormen zijn, ze universeel, tijdloos, inspirationeel, herkenbaar en activerend zijn. Ze maken het een stuk makkelijk om je merk te vatten; het bepalen van een archetypen maakt het een stuk minder abstract. Het geeft richting en houvast omdat je je simpelweg kan afvragen: past dit bij ons archetype?
Let op! Waarschijnlijk passen er meerdere archetypen bij jullie organisatie. Het is belangrijk er toch één centraal te stellen omdat je anders onvoldoende richting kan geven aan je merk. Meerdere archetypen zouden zowel intern als extern voor ruis zorgen die de kracht van je merk flink onderuit kan halen.
De 12 archetypen
Hieronder een overzicht van de 12 archetypen met per archetype hun typologie, kenmerken, kracht, valkuil en voorbeelden (vrij naar: de vijf stappen naar een betekenisvol merk. Pagina 51)
Loyalist
Het sympathieke merk
Kenmerken: Vriendelijk, toegankelijk, supportive, nuchter
Kracht: Toegankelijk en bereikbaar
Valkuil: Allemansvriend
Voorbeelden: Ikea, Magriet
Verzorger
Het verzorgende merk
Kenmerken: Generositeit, harmonie, aandacht, (op)voeden
Kracht: Verzorgen
Valkuil: Betuttelen
Voorbeelden: Hallmark, BlueBand
Minnaar
Het passionele merk
Kenmerken: Sensualiteit, verleiding, schoonheid, extase
Kracht: Liefhebben
Valkuil: Adoreren
Voorbeelden: Alfa Romeo, Magnum
Nar
Het Fun merk
Kenmerken: Humor, plezier maken, opwinding, relativeren
Kracht: Humor
Valkuil: Oppervlakkigheid
Voorbeelden: Ben & Jerry, De Speld
Rebel
Het rebelse merk
Kenmerken: Conventies uitdagen, disruptie, vrijheid
Kracht: Rebelleren
Valkuil: Kinderlijk gedrag
Voorbeelden: Easyjet, BNN
Ontdekker
Het verkennende merk
Kenmerken: Avontuur, autonomie, ontdekken
Kracht: Nieuwsgierigheid
Valkuil: Verdwalen
Voorbeelden: Lonely Planet, VPRO
Schepper
Het verbeeldende merk
Kenmerken: Visionair, verbeelding, creativiteit, intuïtie
Kracht: Verbeeldingskracht
Valkuil: Gebrek aan realiteit
Voorbeelden: Apple, Lego
Strijder
Het strijdende merk
Kenmerken: Doel/resultaatgericht, discipline, moed
Kracht: Doelgerichtheid
Valkuil: Tunnelvisie
Voorbeelden: Nike, BMW
Magiër
Het magische merk
Kenmerken: Illusie, intelligentie, magie
Kracht: Verandering teweegbrengen
Valkuil: Forceren
Voorbeelden: War Child, AXE
Wijze
Het wijze merk
Kenmerken: Wijsheid, vakmanschap, kennis, begrip
Kracht: Theoretische onderbouwing
Valkuil: Dogmatisme (Ivoren toren)
Voorbeelden: Philips, De Correspondent
Heerser
Het heersende merk
Kenmerken: Prestige, hiërarchie, orde, structuur
Kracht: Richting geven
Valkuil: Dictatoriaal
Voorbeelden: Mercedes, Nespresso
Optimist
Het vertrouwde merk
Kenmerken: Vertrouwen, puurheid, optimisme, oprechtheid
Kracht: Geloof hebben en houden
Valkuil: naïviteit
Voorbeelden: Ebay, Triodos
Kernwaarden
Welke waarden passen bij jouw organisatie? Beperk je tot maximaal 5 kernwaarden zodat je ook echt tot die kern komt.
Voorbeelden van kernwaarden:
idealisme / betere wereld
Loyaal / Moreel
Verbonden / samen
Warm / zorgzaam
Orde / structuur
Veilig / beschermd
Ontspannen / zorgeloos
Speels / plezier
Ongebonden / onafhankelijk
Creatief / Fantasie
Individueel / Uniek
Ontdekken / Nieuwsgierig
Vaardig / Talent
Prestatie / Vooruitgang
Uitdaging / Winnen
Trots / Zelfverzekerd
Waardering / Erkenning
Aanzien / Prestige
Bezit / Verzamelen
Invloed / Leiderschap
Fit / Sportief
Gezondheid / Voeding
Mooi / Schoonheid
Sexy / Opwindend
Voorbeelden afkomstig van 23PlusOne.
Persoonlijkheid
Wat voor type persoonlijkheid past bij jouw organisatie? Omschrijf aan de hand van de kernwaarden en de visie de persoonlijkheid van jouw organisatie, kort en bondig.
Bijvoorbeeld: Around Seven is een speelse, nieuwsgierige organisatie die graag zorgt dat het leven van jouw gebruikers een stukje makkelijker wordt.
Pay-off
Ook al heb je geen pay-off, of gebruik je er geen, het is toch goed om er over na te denken. Het dwingt je namelijk na te denken over de belofte die je wil communiceren, en jouw onderscheidende karakter.
Een goede pay-off is kort, bevat een belofte, is gericht naar je doelgroep en zegt idealiter ook nog waarin jij je onderscheidt.
Voorbeelden goede pay-offs:
Alles voor een glimlach
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker
Winnen doe je bij de Postcode Loterij
Voorsprong door techniek
Een pay-off lijkt op een slogan. Een slogan gebruik je echter meer campagne-matig, waar een pay-off voor langere periode vast staat.
Competenties
Wat zijn jullie sterkste punten waardoor jullie beter presteren dan de concurrentie? Je kan ook kijken vanuit medewerkers perspectief: welke eigenschappen wil je dat iedere medewerker bezit, ongeacht hun functie? Beperk je tot max 4 competenties.
Valkuilen
Wat zijn de valkuilen voor jullie organisatie? De kernkwadranten van Daniel Ofman kunnen hierbij helpen. Hierbij ga je uit van de belangrijkste kernkwaliteit en bedenk je wat er zou gebeuren als je teveel daarvan had. Vervolgens kijk je naar het positief tegenovergestelde daarvan. Als je dat hebt gedaan bedenk je wat het zou betekenen als je daarvan dan weer teveel had. In onderstaand is de valkuil van de organisatie betuttelen.
Voorbeeld kernkwadrant van kernkwaliteit Verzorgen:
Propositie
Wat voor aanbod heb je voor je klant? Welk voordeel bevat dit aanbod? Welk probleem lost dit op voor de klant? Probeer in een korte zin jouw propositie te beschrijven. Let op dat je het niet verward met positionering. Dat gaat veel meer over waar je jouw bedrijf of organisatie zou plaatsen in de markt. De propositie moet gaan over de waarde voor de klant.
Een voorbeeld van een propositie: Book unique homes and experience a city like a local.
Deze is afkomstig van Airbnb en bevat het aanbod (Book homes) en de voordelen voor de klant (unique en experience a city like a local). Dat laatste (like a local) maakt het aanbod nog aantrekkelijker. Het beschrijft een voordeel dat je bij andere concurrenten niet hebt.
Instrumentele voordelen
Beschrijf de productgerelateerde eigenschappen die jullie product nuttig maken. Het gaat hier om objectieve, meetbare kenmerken.
Emotionele voordelen
Beschrijf de subjectieve en onmeetbare kenmerken die ontstaan uit de perceptie van jouw klant. Het gaat hier dus niet om producteigenschappen maar meer het gevoel dat het opwekt. Bijvoorbeeld een gevoel van vrijheid, luxe of spanning.
Doelgroep(en)
Welke doelgroep heb je voor ogen? Of welke doelgroepen? Wees zo specifiek mogelijk. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan demografische, geografische of sociaaleconomische kenmerken.
Bijvoorbeeld: Nederlandse autoliefhebbers met een bovenmodaal inkomen die naast hun dagelijkse vervoer een hobby auto hebben. Of “Jonge mannen die net afgestudeerd zijn als arts, op zoek naar een baan”.
Stakeholders
Wie zijn de belangrijkste personen of groepen die invloed hebben op jouw merk? In de zorg zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan huisartsen, verzekeraars, medisch specialisten en tegenwoordig ook de gemeenten. Het is goed om ook te kijken naar de stakeholders die wellicht minder direct invloed hebben maar wel een belangrijke rol spelen in hoe er tegen jouw product wordt aangekeken. Denk in de zorg bijvoorbeeld aan mantelzorgers, wijkteams of vrijwilligers.
[…stakeholder mapping…]
Wat is dit nou voor artikel?
Heb je geen idee waar ik het over heb? Dan ben je hier waarschijnlijk via Google terecht gekomen. De huisstijl briefing is één van de tools die ik inzet bij het maken van van een identiteit. Wil je ook aan de slag met jullie huisstijl? Neem dan even contact met me op.