Kat op toetsenbord

Ondernemen

Het leven van een Ontwerper Zonder Personeel

Kat op toetsenbord

Ondernemen

Het leven van een Ontwerper Zonder Personeel

Kat op toetsenbord

Ondernemen

Het leven van een Ontwerper Zonder Personeel

Highlights uit dit artikel

Het leven van een ZZP'er kent zo zijn voor- en nadelen. In dit artikel ga ik daar dieper op in.

Het leven van een Ontwerper Zonder Personeel (OZP’er) gaat niet over rozen. Maar soms ook wel. Hier een lijstje van het leven van een OZP.

1. Ik neem een ochtend vrij. Alweer ja.

Het is midden in de nacht. Ik hoor vaag het geblaf van een zeehond. Gevolgd door wat gejammer en nog meer zeehonden blafjes die zich langzaam ontwikkelen tot een zeeleeuwen blaf. Het blijkt mijn dochter te zijn die al blaffend naar adem hapt. Uiteindelijk hebben we haar met een pufje en wat sinasprilletjes de nacht doorgekregen maar naar school gaan zat er even niet in. De volgende ochtend maar even gebeld met de assistent van de huisarts en die wilde toch dat we even langskwamen. Daar ging de ochtend… Vuistregel is echter: kinderen gaan voor alles dus met liefde ging ik met haar naar de dokter (gelukkig niks aan de hand) en haalde ik die middag ook Mees eerder van school die zijn voet geblesseerd had..

 

2. Ik moet deze avond nog echt even werken. Alweer ja.

Of ik nog tijd heb om die opdracht deze week af te ronden? Tuurlijk! “…niet”, denk ik ondertussen maar ik wil ook graag tevreden klanten houden en ik weet dat die flexibiliteit één van de redenen is dat ze bij me terug komen. Dus dan maar even door in de avond.
Ik weet dat ik vorig jaar als één van mijn doelen opschreef: beter plannen. Nou, dat blijkt toch een haast onneembare vesting voor creatievelingen. Maar ik moet zeggen, er zit zeker vooruitgang in. Ik ben projecten gaan blokken in mijn agenda (Google Calendar) en houdt de status van projecten en alles wat eraan zit te komen bij in Trello. Dat is ook de reden dat ik in januari en februari bijna vol zit. Volgepland!

  

3. Banners ontwerpen. Nee, sorry.

Ik zat laatst in een meeting met een toffe klant die (gelukkig) erg tevreden was over mijn werk. “Wat jij maakt ziet er gewoon fantastisch uit, en het werkt!”. En of ik dan ook alle banners kon ontwerpen. Ik heb uitgelegd dat mijn kracht vooral zit in het vertalen van vragen/doelen naar mooie ontwerpen. Dus niet alleen in de mooie plaatjes maar met name in het creëren van fijne gebruikerservaringen. Als je me dan gebruikt voor het maken van banners dan worden dat A) dure banners en B) energieslurpende projectjes. En dat heb ik liever niet. 2016 was dus ook een beetje het jaar van nee zeggen. Tot nu toe valt dat niet tegen. 

 

4. Administratie. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Toen ik begon met Around Seven maakte ik dankbaar gebruik van de les die ik geleerd heb toen ik vlak na mijn afstuderen (in 2005) een bedrijf had; de administratie van je bedrijf, Ivo, doe het NIET zelf! Dus direct na mijn inschrijving bij de KVK heb ik contact gezocht met Eljakim (Offico) met de vraag of hij mijn administratie wilde oppakken. Eén van de betere beslissingen uit mijn leven. Ik lever met regelmaat mijn map in (het vullen daarvan moet ik dan weer wel doen natuurlijk) en hij zorgt dat het in orde komt. Hashtag genieten. Voor mijn offertes en facturen gebruik ik trouwens Moneybird. Aanrader.

 

5. Vakantiegeld. Pensioen. Verzekeringen. Oh ja, dat moet ook nog!

Toen ik begon met Around Seven besloot ik bewust nog niets te regelen op het gebied van verzekeringen of pensioen. Eerst maar eens kijken hoe het loopt. Uitstellen is altijd al een grote kwaliteit van me geweest maar inmiddels heb ik al wel de nodige verzekeringen geregeld en zet ik van elke factuur die betaald wordt een gedeelte apart voor pensioen en vakantie. Wel nog een beetje half half geregeld maar beter dan niks. En toen kwam Bas met de vraag of ik hem wilde helpen met de vormgeving van we are sure. Inmiddels zit ik er 2 dagen per week in loondienst, zo overtuigd ben ik van dat project. Eindelijk een oplossing voor ZZP’ers (en OZP’ers) die best wat willen regelen voor hun Arbeidsongeschiktheid en Pensioen maar niet zo goed weten wat (en het te duur vinden). Schrijf je dus zeker even in op de site! (wearesure.io)


6. Kantoor? Zeker! 100m2 inclusief badkamer en 3 slaapkamers

Check Engine. Dat lampje ging met enige regelmaat aan. En ook weer uit. In mijn auto, gelukkig. Mijn vaste garagemannetje kwam er niet direct uit dus ik maakte een afspraak bij een subaru specialist. Niet direct om de hoek dus de laptop ging mee. Uiteindelijk heb ik er nog een uurtje tussen de auto onderdelen en het gereedschap zitten werken. Ging eigenlijk best prima. Een kantoor heb ik nog steeds niet. Ik zou het best willen, maar ik vind het best een hoop geld voor iets wat ik eigenlijk niet echt nodig heb.

Want werken vanuit huis gaat eigenlijk prima. Ik kan me goed afsluiten (op dit moment zit Mees rechts van mij aan de eettafel een 3d puzzel te maken) en ik heb goede koffie tot mijn beschikking. Waarom ik toch best vaak twijfel is omdat het me ook wel lekker lijkt om een plek te hebben waar je echt ‘op je werk’ bent en het ook weer kan afsluiten. En om het tof in te richten en te showen aan klanten natuurlijk.
Oh ja, met de Subaru is het goed afgelopen. Het lampje brandt niet meer en hij rijdt weer heerlijk soepel.

 

7. Koop mij, koop mij!

Er zijn een aantal dingen waar ik slecht in ben. Verkopen is één van die dingen. Ik heb er ook een hekel aan. Maar ik benijd ook de mensen die het wel goed kunnen want het kost me nu ongetwijfeld omzet. Ik moet het als OZP’er hebben van de kwaliteit van mijn werk en het feit dat ik zo aardig ben (kuch). Het grootste deel van mijn opdrachten komt uit mijn netwerk. Een aantal mensen komt ‘koud’ bij me, die hebben op internet gezocht naar Ontwerper Amersfoort of iets dergelijks, en een aantal klanten komt via via bij me terecht (en dus eigenlijk ook uit mijn netwerk). Dus…Help Ivo de winter door en vertel aan al je vrienden dat hij hun site nóg beter kan maken. Bedankt! 


8. Mooi ontwerp! Bouw je het ook?

Ik ben een ontwerper. Ik geniet ervan om uren te pielen aan een logo en om een website from scratch uit te denken en er dan iets moois van te maken (of zoals bij het UX werk dat ik voor chalet.nl doe, een site nog mooier en beter maken). Het is als ontwerper handig om te weten wat er technisch wel en niet kan. Mijn ervaring met frontend (ik heb heb bijvoorbeeld veel gewerkt aan zapp.nl en een aantal jaar als frontender bij een bureau gewerkt) helpen me bij het ontwerpen (frontend = de voorkant van de site dus dat wat je ziet, in tegenstelling tot de backend, de ‘achterkant’ van de site). Dus ik kan best wel wat.

Soms vragen klanten me of ik alles voor ze kan oppakken; van ontwerp tot realisatie. En dat kan. Maar dan schakel ik wel iemand in voor de realisatie.

Had je hier wat aan?

Loading...

Gratis UX inzichten en tips, zo pats boem in je mailbox

Unieke tips die niet op deze website komen, wel gratis in jouw mail. Te beginnen met alle inzichten uit de UX-design maand.

Handige UX tips

Voorbeelden uit de praktijkps

Max 2x per maand

Mockup e-book 30 UX tips voor beginners

Gratis UX inzichten en tips, zo pats boem in je mailbox

Unieke tips die niet op deze website komen, wel gratis in jouw mail. Te beginnen met alle inzichten uit de UX-design maand.

Handige UX tips

Voorbeelden uit de praktijkps

Max 2x per maand

Mockup e-book 30 UX tips voor beginners

Gratis UX inzichten en tips, zo pats boem in je mailbox

Unieke tips die niet op deze website komen, wel gratis in jouw mail. Te beginnen met alle inzichten uit de UX-design maand.

Handige UX tips

Voorbeelden uit de praktijkps

Max 2x per maand

Mockup e-book 30 UX tips voor beginners